Accés al contingut Accés al menú de la secció
Portal Jurídic  > Cercador de normativa
 
Afegeix-lo a la meva selecció i subscriu-m'hi
Afegeix-lo a la meva selecció
PDF
Relació cronològica
  • Flux Publicat
Matèries relacionades
Lupa
Accedeix a la cerca
Contacte

DECRET 252/1996, de 5 de juliol, de creació de les comissions d'assistència jurídica gratuïta, de regulació del procediment per al reconeixement del dret d'assistència jurídica gratuïta i de la subvenció per a les actuacions professionals dels advocats i procuradors.

Dades bàsiques
  • Rang del document Decret

  • Organisme emissor Departament de Justícia

  • Núm. del document 252/1996

  • Data del document 05/07/1996

  • Data de publicació 10/07/1996

  • Diari oficial DOGC

  • Núm. 2228

TEXT PUBLICAT

                                                              
 Preàmbul                                                     
                                                              
 L'article 119 de la Constitució estableix la gratuïtat de la 
 justícia  quan ho disposi la llei i, en tot cas, respecte de 
 qui acrediti insuficiència de recursos per litigar.
                                                              
 Així  mateix,  els articles 20.2 i 440.2 de la Llei orgànica 
 del poder judicial van recollir aquest mandat constitucional 
 i  van remetre a la llei ordinària pel que fa a la regulació 
 del sistema de justícia gratuïta.
                                                              
 La  Llei  estatal  1/1996,  de  10  de  gener, d'assistència 
 jurídica  gratuïta, que desenvolupa legalment la previsió de 
 l'article  119  de  la  Constitució,  ha introduït  profunds 
 canvis  en  el reconeixement del dret d'assistència jurídica 
 gratuïta per a aquelles persones que acreditin insuficiència 
 de recursos.
                                                              
 La  Llei  d'assistència  jurídica  gratuïta  ha optat per la 
 desjudicialització del procediment de reconeixement del dret 
 a  l'assistència  jurídica  gratuïta en crear les comissions 
 d'assistència  jurídica gratuïta com a òrgans administratius 
 als  quals s'encarrega la decisió sobre el reconeixement del 
 dret,  amb  el  treball previ dels col·legis d'advocats, pel 
 que fa a la tramitació de les sol·licituds. Aquesta opció de 
 desjudicialització  respon  a  la  finalitat d'alleugerir el 
 volum  de  treball  dels  òrgans judicials detraient-los una 
 tasca que no és pròpiament jurisdiccional.
                                                              
 La  disposició  addicional  primera  de  la  llei  esmentada 
 delimita  l'àmbit  d'intervenció normativa de les comunitats 
 autònomes  que  hagin  assumit  l'exercici  efectiu  de  les 
 competències  en  matèria  de  provisió  de  mitjans  per  a 
 l'Administració de justícia.
                                                              
 Aquest  Decret  desenvolupa  la  Llei d'assistència jurídica 
 gratuïta   d'acord  amb  l'àmbit  normatiu  reconegut  a  la 
 Generalitat   de   Catalunya   en   l'esmentada   disposició 
 addicional  primera  d'aquesta  llei. De  conformitat amb la 
 translació  a  seu administrativa del reconeixement del dret 
 d'assistència  jurídica  gratuïta,  operada  per la llei, el 
 Decret crea les comissions d'assistència jurídica gratuïta i 
 incideix  en  determinats aspectes relatius a l'estructura i 
 la  composició. Si  bé  d'acord  amb les prescripcions de la 
 llei   les  dites  comissions  són  d'àmbit  provincial,  es 
 possibilita  alhora que s'estableixin subcomissions quan les 
 necessitats del servei ho aconsellin.
                                                              
 El   Decret  també  regula   el  procediment  relatiu  a  la 
 sol·licitud de reconeixement del dret d'assistència jurídica 
 gratuïta i determina els documents que s'han d'adjuntar a la 
 sol·licitud  per  tal  d'acreditar  la situació econòmica de 
 l'interessat  i  dels integrants de la unitat familiar. Així 
 mateix,  es regula el procediment de tramitació pel que fa a 
 les designacions provisionals d'advocat i de procurador, amb 
 la  previsió  que  si  el  sol·licitant  té  la  condició de 
 demandat  i disposa per comparèixer davant un òrgan judicial 
 d'un  termini  peremptori,  els  col·legis respectius puguin 
 efectuar la designació de manera immediata, a fi d'evitar la 
 indefensió.
                                                              
 El Decret també incideix en aspectes relatius a la prestació 
 del servei per part dels col·legis d'advocats i procuradors, 
 als  quals s'encarrega l'organització i la gestió col·legial 
 dels    serveis    d'assistència    lletrada,    defensa   i 
 representació. En  aquest  sentit  i  per tal de garantir la 
 qualitat  dels  serveis  d'assistència  lletrada,  defensa i 
 representació  gratuïtes, s'hi preveu l'especialització dels 
 advocats   per   ordres  jurisdiccionals  quan  el  cens  de 
 col·legiats  ho permeti, i la possibilitat que s'estableixin 
 requisits  de  formació i especialització per a la prestació 
 del  servei  d'assistència  jurídica  gratuïta, com també la 
 tramitació   de   queixes   o  denúncies  formulades  com  a 
 conseqüència    de   les   actuacions   dels   professionals 
 encarregats  dels serveis col·legials d'assistència jurídica 
 gratuïta.
                                                              
 El  Decret també regula aspectes relatius al finançament del 
 servei, orientats a garantir la correcta aplicació dels fons 
 públics  que  s'hi  destinen. Aquest  finançament  s'arbitra 
 mitjançant   l'atorgament   d'una  subvenció  per  part  del 
 Departament de Justícia als consells de col·legis d'advocats 
 i  de  procuradors  dels  tribunals de Catalunya, la qual es 
 destina  tant  a  les  compensacions  dels professionals que 
 hagin  actuat  com a la contribució a la despesa derivada de 
 la gestió col·legial.
                                                              
 Per  tot  això, a proposta de la consellera de Justícia, amb 
 consulta  prèvia  als  consells de col·legis d'advocats i de 
 procuradors  dels  tribunals  de  Catalunya,  d'acord amb el 
 dictamen  de la Comissió Jurídica Assessora i d'acord amb el 
 Govern,                                                      
                                                              
 Decreto:                                                     
                                                              
 Capítol 1                                                    
 Disposicions generals                                        
                                                              
 Article 1                                                    
 Objecte                                                      
 El   present  Decret  té  per  objecte  la  creació  de  les 
 comissions  d'assistència  jurídica gratuïta a Catalunya, la 
 regulació   del   procediment   de  reconeixement  del  dret 
 d'assistència   jurídica   gratuïta,   i  la  regulació  del 
 procediment  per  atorgar  la  subvenció  que  correspon per 
 compensar  les  actuacions  professionals  dels  advocats  i 
 procuradors  en  favor  dels  qui tinguin reconegut el dret, 
 d'acord  amb  les disposicions de la Llei estatal 1/1996, de 
 10 de gener, d'assistència jurídica gratuïta.
                                                              
 Capítol 2                                                    
 Les comissions d'assistència jurídica gratuïta               
                                                              
 Article 2                                                    
 Comissions                                                   
 Es  creen  les comissions d'assistència jurídica gratuïta de 
 Barcelona,  Tarragona,  Girona  i Lleida, amb seu a aquestes 
 poblacions  i  amb l'àmbit que correspon al territori de les 
 actuals  províncies, com a òrgans competents per efectuar el 
 reconeixement del dret a l'assistència jurídica gratuïta.
                                                              
 Article 3                                                    
 Composició                                                   
 3.1   Les comissions d'assistència jurídica gratuïta estaran 
 integrades, cadascuna, pels membres següents:                
 a)  un  membre  del Ministeri Fiscal, designat pel fiscal en 
 cap  del  Tribunal  Superior  de Justícia de Catalunya o pel 
 fiscal en cap de l'audiència provincial que correspongui, el 
 qual les presidirà;                                          
 b)  el  degà  del col·legi d'advocats de l'àmbit territorial 
 corresponent  o,  en  cas  que  hi  hagi  més  d'un col·legi 
 d'advocats  en  aquell àmbit, el degà designat de comú acord 
 entre  els degans dels col·legis respectius, o l'advocat que 
 ells designin;                                               
 c)   el   degà   del  col·legi  de  procuradors  de  l'àmbit 
 territorial  corresponent  o,  en  cas  que hi hagi més d'un 
 col·legi de procuradors en aquell àmbit, el degà designat de 
 comú  acord entre els degans dels col·legis respectius, o el 
 procurador que ells designin;                                
 d)  dos  funcionaris de l'Administració de la Generalitat de 
 Catalunya:  un d'ells pertanyerà a cossos o escales del grup 
 A,  serà  designat  pel  Departament  de Justícia i farà les 
 funcions  de secretari de la Comissió; l'altre pertanyerà al 
 cos d'advocats de la Generalitat i serà designat pel Gabinet 
 Jurídic Central.
 3.2   S'haurà de nomenar un suplent per cada un dels membres 
 de les comissions d'assistència jurídica gratuïta, els quals 
 seran designats de la mateixa manera que els titulars.
                                                              
 Article 4                                                    
 Nomenament dels membres                                      
 Els   membres   de  les  comissions  d'assistència  jurídica 
 gratuïta   seran   designats  d'acord  amb  el  que  disposa 
 l'article  anterior,  i  el  seu  nomenament es publicarà al 
 Diari  Oficial  de  la  Generalitat  de Catalunya mitjançant 
 resolució de la consellera de Justícia.
                                                              
 Article 5                                                    
 Funcionament i adscripció                                    
 5.1    El   funcionament  de  les  comissions  d'assistència 
 jurídica   gratuïta   s'ajustarà   a   la   normativa  sobre 
 funcionament dels òrgans col·legiats aplicable a Catalunya.
 5.2   Les comissions d'assistència jurídica gratuïta estaran 
 adscrites  al  Departament de Justícia de la Generalitat, el 
 qual  els  facilitarà els recursos humans i materials, i els 
 mitjans   econòmics  que  necessitin  per  al  seu  correcte 
 funcionament,     d'acord     amb     les    disponibilitats 
 pressupostàries.
                                                              
 Article 6                                                    
 Indemnització per assistències                               
 L'assistència a les reunions de les comissions d'assistència 
 jurídica  gratuïta,  degudament  justificada  pel secretari, 
 donarà  lloc a les indemnitzacions que s'estableixin d'acord 
 amb  el  capítol  5 del Decret 337/1988, de 17 d'octubre, de 
 regulació  i actualització de les indemnitzacions per raó de 
 serveis  a la Generalitat de Catalunya, modificat pel Decret 
 201/1993.
                                                              
 Article 7                                                    
 Funcions                                                     
 Les   funcions  de  les  comissions  d'assistència  jurídica 
 gratuïta seran les següents:                                 
 a)  Reconèixer  o  denegar  el dret a l'assistència jurídica 
 gratuïta.
 b)  Revocar el reconeixement del dret, d'acord amb l'article 
 19 de la Llei 1/1996, de 10 de gener, d'assistència jurídica 
 gratuïta.
 c) Efectuar les comprovacions i revisar la informació de les 
 sol·licituds rebudes.
 d)   Requerir  de  qualsevol  tipus  d'administració  i,  en 
 especial,  de  l'Administració  tributària  corresponent, la 
 confirmació   de   l'exactitud  de  les  dades  de  caràcter 
 tributari  que  constin  a  la  documentació presentada a la 
 sol·licitud.
 e)  Rebre  i  traslladar a l'òrgan judicial corresponent els 
 escrits   d'impugnació   de   les   resolucions  definitives 
 adoptades per la Comissió.
 f)  Qualsevol  altra  que els atribueixi la legislació sobre 
 assistència jurídica gratuïta.
                                                              
 Capítol 3                                                    
 Procediment de reconeixement del dret                        
                                                              
 Article 8                                                    
 Sol·licitud                                                  
 8.1    El  reconeixement  del  dret  d'assistència  jurídica 
 gratuïta  se  sol·licitarà per part de les persones físiques 
 d'acord  amb  el  model  normalitzat  que figura com a annex 
 d'aquest Decret.
 8.2   A  aquesta sol·licitud caldrà adjuntar la documentació 
 següent:                                                     
 8.2.1  Obligatòria:                                          
 a)  Declaració  o declaracions sobre l'impost de la renda de 
 les persones físiques que corresponguin a la unitat familiar 
 del  període  impositiu  que,  un  cop  vençut el termini de 
 presentació,  sigui  immediatament anterior al moment en què 
 se sol·licita el reconeixement al dret.
 b)  En  cas que no estigui obligat a fer la declaració sobre 
 l'impost   de   la   renda  de  les  persones  físiques,  el 
 sol·licitant  acreditarà  els  seus  ingressos presentant un 
 certificat   del  centre  o  centres  de  treball  sobre  la 
 totalitat  dels  ingressos percebuts per tots els conceptes, 
 certificació  de  les  altes  i  les  baixes de la Seguretat 
 Social, i declaració responsable dels ingressos percebuts.
 En  el  cas  de  treballadors  autònoms,  es  presentarà  el 
 certificat de les bases de cotització a la Seguretat Social. 
 En el cas de pensionistes, es presentarà el certificat de la 
 pensió. En  el  cas  de  perceptors  de  prestacions d'atur, 
 certificació  de  l'INEM  del període de desocupació i de la 
 percepció d'ajuts.
 c)  Declaració  o  declaracions sobre l'impost del patrimoni 
 que corresponguin a la unitat familiar del període impositiu 
 que   un   cop   vençut  el  termini  de  presentació  sigui 
 immediatament  anterior  al  moment  en què se sol·licita el 
 reconeixement del dret.
 8.2.2  Complementària                                        
 a) Fotocòpia del llibre de família.
 b)  Fotocòpia  del  contracte  de  lloguer d'habitatge o del 
 rebut mensual.
 c) Fotocòpia de títols de béns immobles.
 d) Certificats de valors.
 e)  Certificats  de  percepció  d'altres  ajuts  de caràcter 
 social de l'Administració (beques, ...).
 f)  Qualsevol  altre tipus de documentació de transcendència 
 econòmica.
 8.3   Quan el sol·licitant sigui una persona jurídica de les 
 que  estableix la Llei 1/1996, de 10 de gener, d'assistència 
 jurídica gratuïta, haurà de presentar una sol·licitud en què 
 constin  les  dades  següents:  nom,  domicili  social, NIF, 
 representant,   domicili   del   representant,  pretensió  a 
 defensar judicialment, òrgan judicial i dades del contrari o 
 contraris. A  aquesta  sol·licitud caldrà adjuntar una còpia 
 de   la   declaració   sobre   l'impost   de  societats  que 
 correspongui  al període impositiu immediatament anterior al 
 moment en què se sol·licita el reconeixement del dret.
                                                              
 Article 9                                                    
 Lliurament d'impresos                                        
 Els  impresos de sol·licitud es lliuraran a les dependències 
 judicials,   als  serveis  d'orientació  jurídica  o  altres 
 dependències  habilitades  pels  col·legis  d'advocats,  als 
 col·legis  de  procuradors dels tribunals, i a les diferents 
 dependències del Departament de Justícia.
                                                              
 Article 10                                                   
 Presentació de sol·licituds                                  
 Les sol·licituds es presentaran, emplenades degudament i amb 
 la    documentació    acreditativa   corresponent,   a   les 
 dependències    habilitades    pel    col·legi    d'advocats 
 corresponent  al  partit  judicial  de  l'òrgan  que hagi de 
 conèixer  del  procés  principal,  o  davant  del jutjat del 
 domicili  del  sol·licitant. En  aquest  darrer cas, l'òrgan 
 judicial  remetrà  la  sol·licitud  al més aviat possible al 
 col·legi d'advocats territorialment competent.
                                                              
 Article 11                                                   
 Esmena de deficiències                                       
 Si el col·legi d'advocats constata que hi ha deficiències en 
 la  sol·licitud  o  que  la  documentació presentada resulta 
 insuficient, ho comunicarà a la persona interessada i fixarà 
 amb  precisió els defectes o les mancances que s'hi percebin 
 i  llurs  conseqüències, i la requerirà perquè l'esmeni o hi 
 adjunti la documentació pertinent en el termini de 10 dies.
 Si  un  cop transcorregut aquest termini no s'hi han fet les 
 esmenes  necessàries  o  no  s'ha  aportat  la  documentació 
 requerida,  el col·legi d'advocats arxivarà la sol·licitud i 
 ho  notificarà a la comissió d'assistència jurídica gratuïta 
 corresponent.
                                                              
 Article 12                                                   
 Designacions provisionals i trasllats                        
 12.1   Si  de  la  sol·licitud i els documents justificatius 
 resulta  acreditat  que  la  persona  interessada  es  troba 
 inclosa  en l'àmbit definit a l'article 2 de la Llei 1/1996, 
 de 10 de gener, d'assistència jurídica gratuïta, el col·legi 
 d'advocats,  un  cop esmenats els defectes, procedirà, en el 
 termini  màxim  de  15  dies  a comptar de la recepció de la 
 sol·licitud  per  l'esmentat  col·legi  o  de  l'esmena dels 
 defectes,  a  la  designació  provisional  d'advocat,  i  ho 
 comunicarà  immediatament,  en  cas  que sigui preceptiva la 
 intervenció  de  procurador, al col·legi de procuradors, per 
 tal  que  en  el  termini  màxim  de tres dies es designi un 
 procurador  que n'assumeixi la representació. De l'expedient 
 corresponent  i  de les designacions provisionals efectuades 
 se'n  donarà  trasllat  en  el  termini  de  tres  dies a la 
 comissió  d'assistència  jurídica  gratuïta  a  fi  que  les 
 verifiqui i dicti resolució.
 12.2   En  cas  que  el col·legi d'advocats consideri que la 
 persona  interessada no acompleix les esmentades condicions, 
 o que la pretensió principal continguda en la sol·licitud és 
 manifestament insostenible o mancada de fonament, notificarà 
 en  el  termini  de  cinc  dies  al  sol·licitant  que no ha 
 efectuat  el  nomenament  provisional d'advocat, i al mateix 
 temps traslladarà la sol·licitud a la comissió d'assistència 
 jurídica gratuïta.
 12.3   En  cas  que  el  col·legi  d'advocats  no  dicti cap 
 resolució  en  el termini de 15 dies, la persona interessada 
 podrà  reiterar  la  seva  sol·licitud  davant  la  comissió 
 d'assistència  jurídica  gratuïta, que reclamarà l'expedient 
 al  col·legi  d'advocats  i  al  mateix  temps  ordenarà  la 
 designació provisional d'advocat i procurador, en cas que la 
 intervenció   d'aquest   fos   preceptiva,  i  posteriorment 
 continuarà  el  procediment  fixat a l'article 17 de la Llei 
 estatal  1/1996,  de  10  de  gener,  d'assistència jurídica 
 gratuïta.
 12.4   En  cas  que  el  sol·licitant  tingui la condició de 
 demandat  i  el termini de què disposi per comparèixer sigui 
 peremptori, el col·legi d'advocats procedirà a la designació 
 immediata   d'advocat   i   ho  comunicarà  al  col·legi  de 
 procuradors  perquè  designi també immediatament procurador, 
 si  la  seva  intervenció  és preceptiva, i posteriorment es 
 tramitarà  el  reconeixement del dret d'assistència jurídica 
 gratuïta. En   fer   aquesta   designació   provisional  els 
 col·legis  d'advocats  i de procuradors advertiran clarament 
 l'interessat  que,  en  cas  que no presenti la documentació 
 necessària  per  al reconeixement del dret, o que aquesta no 
 acrediti insuficiència de recursos, aniran al seu càrrec els 
 honoraris causats en la seva defensa i representació.
                                                              
 Article 13                                                   
 Excepcions a la presentació de documentació                  
 En   els   procediments   penals   i   en  els  procediments 
 administratius  d'expulsió  d'estrangers,  quan  el col·legi 
 d'advocats   apreciï   la   impossibilitat   d'acreditar  la 
 documentació  a què es refereix l'article 8 d'aquest Decret, 
 trametrà l'expedient que s'hagi iniciat, juntament amb totes 
 les  dades  que  hagi pogut aportar la persona interessada i 
 l'acreditació de les gestions realitzades pel col·legi i per 
 l'advocat  designat,  a  la  comissió d'assistència jurídica 
 gratuïta perquè en continuï la tramitació.
                                                              
 Capítol 4                                                    
 Organització dels serveis de justícia gratuïta               
                                                              
 Article 14                                                   
 Gestió col·legial                                            
 14.1    Les  juntes  de  govern  dels  col·legis  d'advocats 
 regularan  i organitzaran els serveis d'assistència lletrada 
 al  detingut  o  pres  i de defensa gratuïta d'acord amb els 
 principis  d'eficiència,  de  màxima  dedicació professional 
 dels  seus integrants, de distribució objectiva i equitativa 
 dels  diferents torns i, quan el cens d'advocats ho permeti, 
 d'especialització per ordres jurisdiccionals.
 14.2   Els col·legis de procuradors organitzaran els serveis 
 de   representació   gratuïta   d'acord  amb  els  principis 
 anteriors.
                                                              
 Article 15                                                   
 Normes generals                                              
 15.1   L'accés dels advocats als serveis de defensa gratuïta 
 i d'assistència lletrada al detingut o pres serà regulat pel 
 Consell  de  Col·legis  d'Advocats de Catalunya amb caràcter 
 general   per  a  tots  els  col·legis  d'advocats. Aquestes 
 normes,  que  podran  exigir  una  experiència  professional 
 prèvia per accedir-hi i que, en tot cas, hauran d'ajustar-se 
 als  requisits de formació i especialització que hagin pogut 
 establir  el  Ministeri  de  Justícia  i  el  Departament de 
 Justícia  d'acord  amb  el  que estableix l'article 25 de la 
 Llei   d'assistència   jurídica   gratuïta,  hauran  de  ser 
 comunicades al Departament de Justícia.
 15.2   El Consell de Col·legis de Procuradors dels Tribunals 
 de  Catalunya  podrà  dictar  normes  d'accés  al  servei de 
 representació  gratuïta  d'acord  amb  les  disposicions  de 
 l'apartat anterior.
                                                              
 Article 16                                                   
 Actuació de l'advocat i procurador designats                 
 16.1   La designació d'un advocat per a qui tingui reconegut 
 el   dret   d'assistència  jurídica  gratuïta  comportarà  a 
 l'advocat, llevat de les causes expressament previstes en la 
 llei, l'obligació de desenvolupar les actuacions encomanades 
 fins  a  la  finalització del procediment en la instància de 
 què  es tracti i, si escau, l'execució de les sentències, si 
 les  actuacions  processals  en  aquesta es produïssin sense 
 interrupció  dins  dels  dos  anys  següents  a la resolució 
 dictada en la instància.
 16.2   En  els procediments penals que s'iniciïn arran d'una 
 detenció policial prèvia, l'obligació establerta al paràgraf 
 anterior  es  produirà,  en tot cas, quan es faci la primera 
 assistència o actuació davant l'òrgan judicial.
 16.3  La designació d'un procurador dels tribunals per a qui 
 tingui  reconegut  el  dret  d'assistència jurídica gratuïta 
 comportarà  les  mateixes  obligacions establertes al primer 
 paràgraf per a la designació d'advocat.
                                                              
 Article 17                                                   
 Servei d'Orientació Jurídica                                 
 17.1    Els   col·legis  d'advocats  disposaran  de  serveis 
 d'assessorament i orientació jurídica als ciutadans. Aquests 
 serveis donaran també l'assessorament i orientació previs al 
 procés a qui pretengui reclamar la tutela judicial dels seus 
 drets  i  interessos,  quan  tingui  per  objecte  evitar el 
 conflicte   processal   o  analitzar  la  viabilitat  de  la 
 pretensió.
 17.2   La  consulta  a aquests serveis serà gratuïta, en tot 
 cas, per als sol·licitants de justícia gratuïta.
                                                              
 Article 18                                                   
 Informació als sol·licitants                                 
 Els  col·legis  d'advocats  informaran als sol·licitants del 
 reconeixement del dret d'assistència jurídica gratuïta sobre 
 els  requisits  necessaris per obtenir-lo, i els ajudaran en 
 la  redacció  dels  impresos  o  formularis normalitzats que 
 s'hagin establert.
                                                              
 Article 19                                                   
 Assistència lletrada                                         
 19.1  Tots els col·legis d'advocats, llevat d'aquells en els 
 quals  la  reduïda  dimensió de l'activitat aconselli que en 
 siguin  dispensats motivadament pel Departament de Justícia, 
 hauran  de  constituir un torn de guàrdia per a la prestació 
 del servei d'assistència lletrada al detingut.
 19.2   Els  col·legis  d'advocats  hauran  de comunicar, per 
 mitjà  del  Consell de Col·legis d'Advocats de Catalunya, al 
 Departament  de  Justícia,  els  mesos de novembre i maig de 
 cada any, la manera com organitzaran per al semestre següent 
 els torns esmentats, amb indicació del nombre d'advocats que 
 intervindran en cadascun. El nombre de lletrats de cada torn 
 es  fixarà  d'acord amb el nombre d'assistències previsibles 
 determinat sobre la mitjana de tres assistències diàries per 
 advocat,  i  tenint  en  compte  l'àmbit  judicial  de  cada 
 col·legi, amb l'acceptació del Departament de Justícia.
                                                              
 Article 20                                                   
 Renúncia als honoraris                                       
                                                              
 Sempre  que  se  sol·liciti  i obtingui el reconeixement del 
 dret  a  litigar gratuïtament, la defensa i la representació 
 hauran  d'assignar-se  necessàriament  a  un  advocat i a un 
 procurador del torn d'ofici; no serà admissible la pretensió 
 de  litigar  per mitjà d'un advocat lliurement elegit i d'un 
 procurador    d'ofici,   o   viceversa,   excepte   si   els 
 professionals de lliure elecció renuncien per escrit, davant 
 del  client  i del col·legi on estiguin inscrits, a percebre 
 els seus honoraris o drets.
                                                              
 Article 21                                                   
 Formació                                                     
 El  Departament de Justícia, amb informe previ dels consells 
 de  col·legis  d'advocats i de procuradors dels tribunals de 
 Catalunya,  podrà complementar els requisits generals mínims 
 de  formació  i  especialització  per  a  la  prestació dels 
 serveis  d'assistència  jurídica  gratuïta  que  hagi  pogut 
 establir el Ministeri de Justícia.
                                                              
 Article 22                                                   
 Tramitació de queixes                                        
 22.1    Les   comissions   d'assistència  jurídica  gratuïta 
 trametran   als   consells  de  col·legis  d'advocats  i  de 
 procuradors  dels  tribunals  de  Catalunya  les  queixes  o 
 denúncies  formulades  com  a conseqüència de les actuacions 
 dels  professionals  encarregats  dels  serveis  col·legials 
 d'assistència  jurídica  gratuïta, sens perjudici d'aquelles 
 altres actuacions judicials que siguin procedents.
 22.2   Els  consells  de col·legis, o els col·legis, estaran 
 obligats  a  comunicar  a  les  comissions les resolucions i 
 mesures   adoptades   com  a  conseqüència  dels  expedients 
 disciplinaris que hagin estat incoats. Les comissions podran 
 presentar  recurs  administratiu  o contenciós administratiu 
 contra aquestes resolucions.
 22.3   Aquest  mateix procediment s'aplicarà a les queixes o 
 denúncies  rebudes  al Departament de Justícia i que afectin 
 l'aplicació  de la subvenció o el cobrament d'honoraris pels 
 advocats  de  litigants  que  tinguin  el dret d'assistència 
 jurídica gratuïta.
                                                              
 Capítol 5                                                    
 Subvenció                                                    
                                                              
 Article 23                                                   
 Objecte de la subvenció                                      
 23.1  El Departament de Justícia subvenciona, mitjançant els 
 consells  de  col·legis  d'advocats  i  de  procuradors dels 
 tribunals   de   Catalunya,   les  actuacions  professionals 
 corresponents  a assistència lletrada al detingut o pres i a 
 la defensa i representació gratuïtes.
 23.2   Aquesta  subvenció  comprendrà tant les compensacions 
 dels  professionals que hagin actuat com la contribució a la 
 despesa  derivada  de  la  gestió  col·legial  dels  serveis 
 d'assistència lletrada i de defensa i representació jurídica 
 gratuïtes.
                                                              
 Article 24                                                   
 Compensació de l'assistència lletrada                        
 24.1    Els   advocats  podran  rebre  una  compensació  per 
 l'assistència  lletrada  al detingut, pres o imputat quan es 
 doni  preceptivament  a qui no hagués designat advocat per a 
 qualsevol diligència policial que no sigui conseqüència d'un 
 procediment  penal en curs, per a la seva primera declaració 
 davant d'un òrgan judicial, o quan aquesta es faci per mitjà 
 d'auxili  judicial  i  el  detingut  o pres no hagi designat 
 lletrat  al lloc on es presti. Posteriorment caldrà tramitar 
 el reconeixement del dret d'assistència jurídica gratuïta.
 24.2   El  pagament de les compensacions als advocats per la 
 prestació  del  servei  d'assistència lletrada al detingut o 
 pres s'haurà de dur a terme de la manera següent:            
 a)  Quan  el col·legi d'advocats tingui establert un torn de 
 guàrdia,  es  pagarà  una  sola compensació per cada torn de 
 guàrdia. Si  el nombre d'assistències realitzades a persones 
 diferents  és  superior  a  cinc  dins  una mateixa guàrdia, 
 l'advocat  percebrà  una compensació equivalent al doble del 
 mòdul  establert,  sigui quin sigui el nombre d'assistències 
 dutes a terme.
 b) En el cas de col·legis d'advocats que tinguin la dispensa 
 del  torn  de  guàrdia,  la  compensació  es pagarà per cada 
 assistència  feta. L'import  total  de  les  compensacions a 
 percebre  per  les  assistències d'un sol dia per advocat no 
 podrà superar l'import del doble del mòdul fixat per al torn 
 de  guàrdia, sigui quin sigui el nombre d'assistències dutes 
 a terme.
 c)  En  el  cas  de la primera assistència davant de l'òrgan 
 judicial que es faci després del dia del torn de guàrdia, la 
 compensació  serà  l'equivalent  al  mòdul  d'assistència al 
 detingut.
                                                              
 Article 25                                                   
 Compensació defensa i representació                          
 25.1   Els  advocats  i procuradors percebran la compensació 
 corresponent  a cada actuació feta en el torn d'ofici un cop 
 s'hagi  acreditat  l'inici  de l'activitat professional i el 
 compliment  dels  tràmits processals que per a cada tipus de 
 procediment s'indiquen tot seguit:                           
 a)  En  els processos civils, incloent-hi els de família, la 
 presentació de la còpia de la provisió d'admissió de demanda 
 o aquella en què s'hi tingui per formulada la contestació, o 
 la  còpia del primer escrit degudament segellat pel jutjat o 
 tribunal.
 b)  En apel·lacions civils, la presentació de la còpia de la 
 provisió  en què s'admeti a tràmit el recurs o, si escau, la 
 compareixença  en  alçada,  o  la  còpia  del  primer escrit 
 degudament segellat pel jutjat o tribunal.
 c)  En procediments penals, la presentació de la còpia de la 
 diligència  o  sol·licitud  de  l'actuació  processal en què 
 intervingui  l'advocat  o  procurador,  o  de l'obertura del 
 judici    oral,    i   la   providència   o   interlocutòria 
 d'assenyalament de la vista oral.
 d)  En apel·lacions penals, la presentació de la còpia de la 
 resolució  judicial  en  què  es  tingui  per  formalitzat o 
 impugnat el recurs o l'assenyalament per a la vista.
 e) En els altres procediments, la presentació de la còpia de 
 la  diligència  judicial  acreditativa  de la intervenció de 
 l'advocat o procurador.
 f)  En els recursos de cassació formalitzats, la presentació 
 de  la  còpia  de  la  provisió  en  la  qual  es tingui per 
 formalitzat el recurs.
 g)   En   els  recursos  de  cassació  no  formalitzats,  la 
 presentació de la còpia de l'informe adreçat al col·legi, en 
 què es fonamenti la inviabilitat del recurs.
 h) En transaccions extrajudicials i informes                 
 d'insostenibilitat  de  la  pretensió,  la  presentació  del 
 document transaccional o l'informe.
 25.2   Els advocats i procuradors hauran de presentar al seu 
 col·legi professional la documentació establerta a l'apartat 
 anterior  dins el mes següent a la realització de l'actuació 
 professional, als efectes del seu pagament.
 25.3   Els advocats i procuradors hauran de comunicar al seu 
 col·legi  professional  la finalització de l'assumpte per al 
 qual  han estat designats i especificaran els pronunciaments 
 en    costes   que   s'hagin   produït   i   les   possibles 
 indemnitzacions  o beneficis obtinguts pel client que tingui 
 reconegut el dret d'assistència jurídica gratuïta.
                                                              
 Article 26                                                   
 Mòduls de compensació                                        
 D'acord amb l'import global de les dotacions pressupostàries 
 i tenint en compte la tipologia de procediments en els quals 
 intervenen   els   professionals   designats   d'ofici,   el 
 Departament  de Justícia establirà, amb un informe previ del 
 Consell de Col·legis d'Advocats de Catalunya, del Consell de 
 Col·legis  de  Procuradors dels Tribunals de Catalunya i del 
 Departament  d'Economia  i  Finances  de  la  Generalitat de 
 Catalunya,  els  mòduls  de  compensació  amb  càrrec a fons 
 públics per la prestació dels serveis d'assistència lletrada 
 al detingut i de defensa i representació gratuïtes.
                                                              
 Article 27                                                   
 Registre de sol·licituds                                     
 Els  col·legis  d'advocats  i els de procuradors registraran 
 totes les sol·licituds de designació que se'ls facin amb les 
 especificacions   necessàries   perquè  en  cada  cas  quedi 
 constància  del  peticionari,  la  causa o actuació a què es 
 refereix  la  sol·licitud, l'òrgan judicial o unitat on s'ha 
 fet  o  es  farà  l'actuació,  les  dates  de  sol·licitud i 
 designació,  la identificació dels professionals designats i 
 les    circumstàncies   corresponents   a   la   designació, 
 especialment  les  referents  a les renúncies o aquelles que 
 justifiquin la no-prestació del servei.
                                                              
 Article 28                                                   
 Lliurament de la subvenció                                   
 28.1   El Departament de Justícia lliurarà trimestralment al 
 Consell de Col·legis d'Advocats de Catalunya i al Consell de 
 Col·legis  de  Procuradors  dels  Tribunals  de Catalunya la 
 subvenció per les actuacions professionals que s'estableixen 
 en  aquest  Decret. En  cas  que  els imports lliurats com a 
 bestreta per un trimestre no siguin suficients, es tramitarà 
 el    lliurament   de   la   regularització   dels   imports 
 corresponents.
 28.2  Tant els consells com els col·legis hauran d'ingressar 
 en  un  compte  separat,  amb  els  títols  de  "Consell  de 
 Col·legis de..." o "Col·legi de... (localitat)" i "Aportació 
 de  la  Generalitat  de  Catalunya per compensar els serveis 
 d'assistència  jurídica  gratuïta", les quantitats lliurades 
 per atendre les finalitats a què es refereix aquest Decret.
 28.3   Els  interessos  que  generin  els  esmentats comptes 
 s'aplicaran  també  al  pagament  de  les compensacions pels 
 serveis subvencionats.
                                                              
 Article 29                                                   
 Distribució de la subvenció                                  
 29.1   El  Consell de Col·legis d'Advocats de Catalunya i el 
 Consell  de  Col·legis  de  Procuradors  dels  Tribunals  de 
 Catalunya  distribuiran  entre  els  respectius col·legis la 
 part  de  la  subvenció global corresponent a cada col·legi, 
 d'acord  amb  el  nombre  d'actuacions professionals dutes a 
 terme   i   acreditades  efectivament  durant  el  trimestre 
 corresponent al de cada lliurament.
 29.2   Els  consells  de  col·legis  i  els col·legis, com a 
 entitats  col·laboradores en la distribució de la subvenció, 
 resten  sotmesos  a  les  obligacions  que  per  a  aquestes 
 entitats   estableix  la  normativa  de  la  Generalitat  de 
 Catalunya en matèria de subvencions.
                                                              
 Article 30                                                   
 Compensació despeses de gestió                               
 30.1  El Departament de Justícia determinarà del total de la 
 subvenció  un import per atendre les tasques administratives 
 de  suport a la gestió col·legial dels serveis d'assistència 
 jurídica gratuïta. Cada col·legi d'advocats i de procuradors 
 haurà  de  justificar  documentalment  les despeses realment 
 produïdes. En  cas  que l'import lliurat per aquest concepte 
 sigui  insuficient, el Departament de Justícia podrà lliurar 
 una subvenció addicional, fins a un màxim del 8% de l'import 
 meritat per les assistències i els assumptes de torn d'ofici 
 de l'anualitat.
 30.2   El  Consell de Col·legis d'Advocats de Catalunya i el 
 Consell  de  Col·legis  de  Procuradors  dels  Tribunals  de 
 Catalunya   distribuiran   els   fons  esmentats  entre  els 
 respectius col·legis.
 30.3   Amb  càrrec  a  la quantitat destinada als serveis de 
 suport  de  la  gestió  col·legial, els col·legis d'advocats 
 mantindran   els   serveis   necessaris  per  tal  de  donar 
 compliment al que disposa l'article 18.
                                                              
 Article 31                                                   
 Presentació de la justificació                               
 El Consell de Col·legis d'Advocats de Catalunya i el Consell 
 de  Col·legis  de  Procuradors  dels  Tribunals de Catalunya 
 justificaran  davant  el Departament de Justícia l'aplicació 
 de  la  subvenció  rebuda  durant el trimestre immediatament 
 anterior. Si  incomplissin  aquesta obligació, se suspendran 
 els  lliuraments successius fins que se'n doni compte. En el 
 supòsit  que  el  compte  retut  fos  incomplet per retard o 
 omissió  d'algun  col·legi,  es  detraurà  dels  lliuraments 
 successius  una  quantitat  igual a l'última distribuïda pel 
 consell respectiu a l'esmentat col·legi.
                                                              
 Article 32                                                   
 Contingut de la justificació                                 
 32.1.a)  El  Consell  de  Col·legis  d'Advocats de Catalunya 
 haurà   de   presentar   trimestralment  al  Departament  de 
 Justícia,  als  efectes  de  justificar  els fons rebuts, un 
 certificat en el qual constin les dades següents:            
 Nombre  total  de  torns de guàrdia o assistències lletrades 
 dutes a terme.
 Nombre total d'assumptes de defensa gratuïta desglossats per 
 tipus de procediment.
 Imports   globals   destinats   a  cadascun  dels  conceptes 
 anteriors.
 Import total rebut com a subvenció.
 Import dels interessos generats i la seva aplicació.
 Quantitats   totals  retornades  pels  lletrats  en  cas  de 
 percepció indeguda de compensacions.
 b)  El Consell de Col·legis d'Advocats de Catalunya indicarà 
 en   el   mateix   certificat,   desglossat   per  col·legis 
 d'advocats, les dades que figuren en l'apartat anterior.
 32.2    Cada   col·legi   d'advocats   haurà  de  justificar 
 trimestralment,   per   mitjà   del   Consell  de  Col·legis 
 d'Advocats de Catalunya, la subvenció rebuda mitjançant  els 
 documents següents:                                          
 a) Un certificat en el qual consti:                          
 L'import total rebut del Consell de Col·legis.
 Nombre  de  torns  de  guàrdia  o,  si escau, d'assistències 
 lletrades al detingut efectuades.
 Nombre total d'assumptes de defensa gratuïta desglossats per 
 tipus de procediment.
 Imports destinats a cadascun dels dos conceptes anteriors.
 Quantitats   totals  retornades  pels  lletrats  en  cas  de 
 percepció indeguda de compensacions.
 b)  Relació  detallada dels torns de guàrdia o, si escau, de 
 les   assistències  lletrades  al  detingut  efectuades  amb 
 indicació  de  les dades següents: dia de l'actuació, número 
 d'atestat   o  telefonema,  centre  de  detenció,  nom  dels 
 detinguts, tipus de delicte, import brut, retenció de l'IRPF 
 i import net liquidat al lletrat.
 c)  Relació  detallada  dels  assumptes  de defensa gratuïta 
 assumits   per   cada  lletrat,  amb  indicació  del  número 
 d'expedient  donat  per  la  comissió d'assistència jurídica 
 gratuïta,   nom   del   beneficiari,   tipus   i  número  de 
 procediment,  òrgan judicial, import brut pagat, retenció de 
 l'IRPF i import net liquidat al lletrat.
 d)  Relació per lletrats de les quantitats retornades en cas 
 de  percepcions indegudes de compensacions, amb indicació de 
 les dades següents: número d'expedient donat per la comissió 
 d'assistència  jurídica gratuïta, nom del beneficiari, tipus 
 i  número  de  procediment, òrgan judicial, import retornat, 
 semestre  en què es va liquidar la compensació i motiu de la 
 devolució.
 e)  Còpia  del document d'ingrés a Hisenda de les retencions 
 d'IRPF aplicades.
 32.3   El Consell de Col·legis de Procuradors dels Tribunals 
 de  Catalunya  i  els  col·legis  de  procuradors  hauran de 
 presentar  trimestralment  la justificació de les actuacions 
 professionals  de  representació gratuïta en els termes dels 
 anteriors apartats 1 i 2 que els siguin aplicables.
 32.3   Els  col·legis  d'advocats i de procuradors hauran de 
 custodiar tota la documentació referent a les designacions i 
 els  pagaments  efectuats. El Departament de Justícia podrà, 
 en  qualsevol moment, sol·licitar dels col·legis que aportin 
 qualsevol d'aquests documents.
 32.5    Les   despeses  de  gestió  col·legial  previstes  a 
 l'article 30 es justificaran detalladament i documentalment. 
                                                              
 Article 33                                                   
 Memòria anual                                                
 El Consell de Col·legis d'Advocats de Catalunya i el Consell 
 de  Col·legis  de  Procuradors  dels  Tribunals de Catalunya 
 trametran al Departament de Justícia una memòria anual sobre 
 el   funcionament   dels   serveis   d'assistència  jurídica 
 gratuïta.
                                                              
 Article 34                                                   
 Comissió de seguiment                                        
 34.1   Una  comissió  mixta  formada  per  representants del 
 Departament  de  Justícia  i  dels  col·legis  d'advocats  i 
 procuradors,    designats   pels   consells   de   col·legis 
 respectius,  farà el seguiment de l'efectivitat i compliment 
 del  que  es  disposa en aquest Decret, i podrà recaptar les 
 dades  i els informes que consideri convenients de qualsevol 
 dels col·legis d'advocats i de procuradors de Catalunya.
 34.2   Aquesta comissió serà la creada mitjançant l'ordre de 
 la  consellera  de Justícia de 6 de maig de 1996, de creació 
 de  la  Comissió Mixta de seguiment de les subvencions a les 
 actuacions  professionals corresponents del torn d'ofici i a 
 l'assistència  lletrada  al  detingut (DOGC núm. 2206) i les 
 referències  de  l'esmentada Ordre al Decret 233/1995, de 25 
 de juliol, sobre mesures per instrumentar la subvenció per a 
 les actuacions professionals corresponents al torn d'ofici i 
 a  l'assistència  lletrada  al  detingut,  s'entendrà que es 
 refereixen al present Decret.
                                                              
 Disposició addicional única                                  
                                                              
 Quan   el   volum   d'assumptes   o   altres  circumstàncies 
 justificades  ho  aconsellin,  per ordre de la consellera de 
 Justícia  de  la  Generalitat  de  Catalunya es podran crear 
 subcomissions  d'assistència  jurídica  gratuïta,  les quals 
 tindran les mateixes funcions que aquest Decret atorga a les 
 comissions  i  la composició que estableix l'article 3 per a 
 aquestes. L'àmbit   territorial   d'actuació   de  cadascuna 
 s'establirà en l'ordre de creació.
                                                              
 Disposicions transitòries                                    
                                                              
 -1   Els  torns  de  guàrdia per a l'assistència lletrada al 
 detingut  o  pres  establerts  en el moment de la publicació 
 d'aquest  Decret  continuaran vigents fins a la finalització 
 del semestre natural.
                                                              
 -2   Mentre  no hi hagi funcionaris del cos d'advocats de la 
 Generalitat, formaran part de les comissions dos funcionaris 
 que pertanyin a cossos o escales del grup A.
                                                              
 Disposició derogatòria única                                 
                                                              
 Queda  derogat  el  Decret  233/1995, de 25 de juliol, sobre 
 mesures  per  instrumentar la subvenció per a les actuacions 
 professionals    corresponents   al   torn   d'ofici   i   a 
 l'assistència  lletrada  al  detingut,  i  les  disposicions 
 d'igual o inferior rang que s'oposin al present Decret.
                                                              
 Disposicions finals                                          
                                                              
 -1   Es  faculta  la consellera de Justícia perquè dicti les 
 disposicions  que  siguin  necessàries  per  al desplegament 
 d'aquest Decret.
                                                              
 -2   Aquest  Decret entrarà en vigor el mateix dia que entri 
 en  vigor  la  Llei  1/1996,  de  10 de gener, d'assistència 
 jurídica gratuïta.
                                                              
                                                              
 Barcelona, 5 de juliol de 1996                               
                                                              
 Jordi Pujol                                                  
 President de la Generalitat de Catalunya                     
                                                              
 Núria de Gispert i Català                                    
 Consellera de Justícia                                       
                                                              
 Annex                                                        
                                                              
 Sol·licitud de reconeixement del dret d'assistència jurídica 
 gratuïta                                                     
                                                              
 Núm. exp.:                                                   
 Amb  la finalitat d'acreditar la concurrència dels requisits 
 legals  per al reconeixement del dret d'assistència jurídica 
 gratuïta,  declaro,  sota  jurament o promesa, que les dades 
 que  especifico  a  continuació són certes, completes, sense 
 cap  omissió,  que  pretenc només litigar per drets propis i 
 que  conec  les responsabilitats i les despeses en les quals 
 incorro en cas contrari.
                                                              
 -1  Dades personals                                          
 A. Declarant.
 Nom, 1r cognom, 2n cognom, NIF, domicili, núm., codi postal, 
 municipi, província, telèfon avisos, data  naixement,  estat 
 civil (1), règim conjugal, professió.
 B. Cònjuge (1).
 Nom,  1r  cognom,  2n  cognom, NIF, domicili (2), núm., codi 
 postal, municipi, província, telèfon avisos, data naixement, 
 professió.
 C. Familiars que conviuen amb el declarant.
 Nombre   de  fills,  altres,  nom,  1r  cognom,  2n  cognom, 
 parentiu.
                                                              
 -2  Dades econòmiques de la unitat familiar                  
 A. Ingressos anuals: perceptor, import brut, concepte (3).
 B. Propietats   béns   immobles:   titular,  valoració  (4), 
 càrregues (5), tipus (6).
 C. Propietats  béns  mobles:  titular,  valoració (7), tipus 
 (8).
 D. Altres béns: titular, valoració, càrregues, descripció.
                                                              
 -3  Altres dades d'interès (9)                               
 Menys 1SMI []; entre 1SMI i 2SMI[]; entre 2SMI i 4SMI[]; més 
 4SMI[].
                                                              
 -4  Assistència al detingut                                  
 Centre,  data,  òrgan  judicial,  data, advocat intervinent, 
 número d'atestat/diligència,                                 
 tipus de delicte.
                                                              
 -5  Pretensió a defensar judicialment                        
 Demandant,  demandat,  advocat designat, jurisdicció, partit 
 judicial, òrgan judicial.
                                                              
 -6  Contrari                                                 
 Així mateix, em comprometo a satisfer totes les despeses que 
 hagi  originat la meva defensa i representació en cas que no 
 em  sigui  reconegut  judicialment  el  dret  a  la justícia 
 gratuïta.
 Lloc/data/signatura.
 Lloc,  data:   em comprometo a presentar la documentació que 
 m'ha  estat requerida i que consisteix en: (detallar-la), en 
 el   termini  màxim  de  10  dies  hàbils. En  cas  contrari 
 s'entendrà  per  desistida  la  meva  sol·licitud i hauré de 
 satisfer  totes  les  despeses  que  hagi  originat  la meva 
 defensa i representació.
                                                              
 Dictamen del Col·legi d'Advocats de:                         
 Favorable, desfavorable                                      
 Documentació que s'adjunta:                                  
 Obligatòria (per acreditar les dades de l'apartat 2.A):      
 Còpia  de  la declaració de l'IRPF dels membres de la unitat 
 familiar.
 Còpia  de  la  declaració  de  l'impost  del  patrimoni dels 
 membres de la unitat familiar.
 En cas de no estar obligat a fer la declaració d'IRPF:       
 certificat dels centres de treball, altes i baixes S.S, etc. 
 Declaració responsable dels ingressos percebuts.
 Autònoms: certificat bases de cotització S.S.
 Certificat de pensions.
 Certificat  de  l'INEM  del  període  de desocupació i de la 
 percepció d'ajuts.
 Certificat de percepció d'altres ajuts de caràcter social de 
 l'Administració (beques, etc.).
 Complementària  (en  cas  d'haver emplenat els apartats 1.B, 
 1.C, 2.B, 2.C, 2.D):                                         
 Fotocòpia del llibre de família.
 Fotocòpia  del  contracte  de  lloguer  de l'habitatge o del 
 rebut mensual.
 Fotocòpia dels títols dels béns immobles.
 Certificats de valors.
 Altres.
                                                              
 Instruccions per a emplenar el formulari                     
                                                              
 (1) Si sou casat/ada, empleneu l'apartat 1-B.
 (2) Si és el mateix que el del/de la declarant, deixeu-ho en 
 blanc.
 (3) Salaris, pensions per jubilació o invalidesa, baixes per 
 incapacitats,  prestacions  d'atur,  dividends  d'accions  i 
 obligacions, rendes per arrendaments, beques, etc.
 (4) Valor de mercat, valor escripturat o valor cadastral.
 (5) Hipoteques o crèdits que gravin aquest bé.
 (6)  Habitatge  que  serveix de domicili, altres habitatges, 
 finques,  solars,  places  d'aparcament, locals comercials o 
 industrials, etc.
 (7) Valor de mercat.
 (8)  En cas de vehicles amb motor, heu d'indicar-ne la marca 
 i el model.
 (9)   Dades   no   incloses   en   apartats   anteriors   de 
 transcendència en la vostra economia familiar. Exemples:     
 declarant  o  familiars amb grans discapacitats declarades o 
 demostrables,  estat  de  salut, obligacions que pesin sobre 
 el/la  declarant,  cost  del  procés,  retenció judicial per 
 pagaments de pensions compensatòries i alimentàries, etc.
                                                              
 (96.183.048)