Accés al contingut Accés al menú de la secció
Portal Jurídic  > Cercador de normativa
 
Afegeix-lo a la meva selecció i subscriu-m'hi
Afegeix-lo a la meva selecció
PDF
Relació cronològica
  • Flux Publicat
Matèries relacionades
Lupa
Accedeix a la cerca
Contacte

DECRET 304/1995, de 7 de novembre, pel qual s'estableix l'ordenació general dels cicles de formació específica d'arts plàstiques i disseny de Catalunya i se'n regulen els requisits d'accés.

Dades bàsiques
  • Rang del document Decret

  • Organisme emissor Departament d'Ensenyament

  • Núm. del document 304/1995

  • Data del document 07/11/1995

  • Data de publicació 29/11/1995

  • Diari oficial DOGC

  • Núm. 2134

  • No Vigent
30/11/1995 - 25/03/2014
TEXT PUBLICAT

                                                              
 La   Llei  orgànica  1/1990,  de  3  d'octubre,  d'ordenació 
 general    del   sistema   educatiu   integra,   entre   els 
 ensenyaments  de  règim  especial,  els  d'arts plàstiques i 
 disseny. Dintre    d'aquests,   hi   engloba   els   estudis 
 relacionats  amb  les  arts aplicades, els oficis artístics, 
 les  diverses  modalitats  de  disseny  i  la  conservació i 
 restauració de béns culturals.
                                                              
 L'organització   dels   ensenyaments   d'arts  plàstiques  i 
 disseny  en cicles de formació específica de grau mitjà i de 
 grau  superior ha estat establerta en l'esmentada Llei. Així 
 mateix,  la  disposició addicional cinquena del Reial decret 
 676/93,  de 7 de maig, pel qual s'estableixen les directrius 
 generals  sobre  els títols i els corresponents ensenyaments 
 mínims   de   formació   professional,   disposa   que   els 
 ensenyaments  d'arts  plàstiques i disseny s'organitzaran en 
 cicles  formatius,  d'acord  amb el que estableix l'esmentat 
 Reial  decret. Aquestes  disposicions juntament amb el Reial 
 decret  389/1992,  de 15 d'abril, pel qual s'estableixen els 
 requisits  mínims  dels centres que imparteixin ensenyaments 
 artístics,   constitueixen   el   contingut  normatiu  bàsic 
 regulador dels cicles de formació específica.
                                                              
 A  partir  d'aquest,  i considerant els resultats del procés 
 d'experimentació  en  diferents  escoles  d'Arts Aplicades i 
 Oficis  Artístics  de  Catalunya, el present decret fixa els 
 principis  que haurà de seguir el desenvolupament curricular 
 dels  cicles  de  formació  específica  d'arts  plàstiques i 
 disseny. Alhora  regula  les proves d'accés que serviran com 
 acreditació  de  les  aptituds  necessàries  per  cursar amb 
 aprofitament el cicle corresponent.
                                                              
 La  diversitat  i  amplitud  del  teixit  economicosocial  i 
 artístic  de  Catalunya  i  la  tradició en els ensenyaments 
 d'arts  plàstiques i disseny, permeten fer aportacions a les 
 diferents  especialitats  d'àmbit  general i contribuir a la 
 seva  ampliació  a  partir  de  l'experiència  específica de 
 Catalunya.
                                                              
 La    interacció    entre   els   factors   educatius,   els 
 economicosocials   i   els   relacionats  amb  el  patrimoni 
 cultural  que intervenen en les arts plàstiques i el disseny 
 quedarà  reflectida en els projectes dels centres. Tots ells 
 disposaran   d'un   currículum  obert  i  flexible  que  els 
 permetrà  col·laborar  amb centres de treball i institucions 
 culturals i artístiques.
                                                              
 El  catàleg  de  títols,  que  es  desenvoluparà  mitjançant 
 decrets  bàsics d'àmbit estatal, inclourà diferents famílies 
 artístiques  formades  per diversos cicles formatius. El seu 
 caràcter  obert  permetrà  la  seva actualització permanent, 
 motiu   pel  qual  s'investigarà  per  descobrir  les  noves 
 necessitats  de  formació, per experimentar les propostes de 
 nous  cicles  de  formació  específica  i ampliar, si escau, 
 l'esmentat catàleg.
                                                              
 En  virtut  d'això,  a proposta del conseller d'Ensenyament, 
 amb  l'informe del Consell Escolar de Catalunya, d'acord amb 
 l'informe  de  la  Comissió  Jurídica  Assessora  i  amb  la 
 deliberació prèvia del Govern,                               
                                                              
 Decreto:                                                     
                                                              
 Capítol I                                                    
 Finalitat,  ordenació  i  objectius  dels cicles de formació 
 específica d'arts plàstiques i disseny                       
                                                              
 Article 1                                                    
 Els  cicles  de  formació  específica  d'arts  plàstiques  i 
 disseny  tindran  per finalitat proporcionar als alumnes una 
 formació de qualitat necessària per:                         
 a)     Assolir    la    competència    artisticoprofessional 
 característica  de  cada  títol  i  garantir la qualificació 
 dels  futurs professionals de l'àmbit de les arts plàstiques 
 i el disseny.
 b)   Respondre   a   les  demandes  derivades  dels  avenços 
 tecnològics  amb una actitud oberta envers les possibilitats 
 expressives de cada material, suport i procediment tècnic.
 c)  Conèixer  l'organització  i  característiques del sector 
 artístic   corresponent,   la   legislació   laboral  i  els 
 mecanismes d'inserció professional.
 d)  Coordinar-se  amb altres professionals per al treball en 
 grup i en equips pluridisciplinars.
 e)  Adquirir  els  coneixements i habilitats necessàries per 
 treballar  en  condicions  de seguretat i prevenir possibles 
 riscos derivats de les situacions de treball.
 f)  Afavorir  la creativitat, inherent a qualsevol activitat 
 plàstica  o  de  disseny  i principal factor de valoració de 
 l'obra artística.
 g)   Difondre  el  coneixement  del  patrimoni  artístic  de 
 Catalunya.
 h)  Adquirir  capacitat  d'investigació  i  recerca  en  els 
 diferents camps artístics.
 i)   Desenvolupar  l'activitat  artística  professional  amb 
 respecte al medi ambient i al medi cultural.
                                                              
 Article 2                                                    
 2.1   Aquests   ensenyaments  s'organitzaran  en  cicles  de 
 formació  específica  de  grau  mitjà  i  de  grau superior, 
 agrupats  en diverses famílies professionals, que condueixen 
 a l'obtenció del títol professional.
 2.2  Els esmentats cicles estaran constituïts per un conjunt 
 de   coneixements,   habilitats,   actituds   i   destreses, 
 particularment     vinculats      a      la      competència 
 artisticoprofessional  característica  de  cada  títol,  que 
 culmina la preparació per a l'exercici professional.
                                                              
 Article 3                                                    
 3.1  El català com a llengua pròpia de Catalunya ho és també 
 dels  ensenyaments d'arts plàstiques i disseny. S'utilitzarà 
 normalment com a llengua vehicular i d'aprenentatge.
 3.2  D'acord  amb  els  organismes  representatius d'Era Val 
 d'Aran,  es  fixaran  els  continguts  que  s'impartiran  en 
 aranès en els centres docents d'aquella comarca.
 3.3  En  qualsevol cas, d'acord amb la legislació vigent, es 
 respectaran    els    drets   lingüístics   individuals   de 
 l'alumnat.
                                                              
 Article 4                                                    
 Els  cicles  de  formació específica de grau mitjà tenen per 
 objectiu  capacitar  els  alumnes  per  a  l'exercici  d'una 
 activitat  artística  professional  determinada,  mitjançant 
 l'adquisició  i  domini  de  les tècniques artístiques i del 
 coneixement  dels  materials  i  eines  necessaris  per  tal 
 d'executar els treballs propis del seu ofici.
                                                              
 Article 5                                                    
 Els  cicles  de  formació  específica de grau superior tenen 
 per  objectiu  capacitar  els alumnes per a l'exercici d'una 
 activitat  artística  professional  determinada  que permeti 
 efectuar  treballs  artisticotècnics  amb responsabilitat de 
 projecció,   coordinació   i  realització  i,  així  mateix, 
 desenvolupar  amb  autonomia la gestió tècnica, assumint, si 
 escau, la gestió organitzativa i la dels recursos humans.
                                                              
 Capítol II                                                   
 Els  requisits  d'accés  als  cicles  de formació específica 
 d'arts plàstiques i disseny                                  
                                                              
 Article 6                                                    
 6.1  Per  accedir  als cicles de formació específica de grau 
 mitjà   dels   ensenyaments  d'arts  plàstiques  i  disseny, 
 caldrà,  a  més  de  tenir  el  títol de graduat en educació 
 secundària,  acreditar  les  necessàries aptituds mitjançant 
 la  superació  d'una  prova d'accés regulada pel Departament 
 d'Ensenyament.
 6.2  Quedarà  exempt  de realitzar aquesta prova qui disposi 
 del  títol  de tècnic o de tècnic superior d'un cicle d'arts 
 plàstiques  i  disseny  de la mateixa família o hagi superat 
 amb  aprofitament  els  cursos  comuns  d'arts  aplicades  i 
 oficis   artístics,   d'acord   amb   el   que  es  fixi  en 
 l'establiment del títol professional corresponent.
                                                              
 Article 7                                                    
 7.1  Podran  accedir  als  cicles  de formació específica de 
 grau  superior dels ensenyaments d'arts plàstiques i disseny 
 aquells  que  tinguin el títol de batxiller i  acreditin les 
 necessàries   aptituds   mitjançant   la   superació   d'una 
 determinada   prova   d'accés   regulada   pel   Departament 
 d'Ensenyament.
 7.2  Quedarà  exempt  de  realitzar  aquesta  prova qui hagi 
 cursat   amb  profit  en  el  batxillerat  l'assignatura  de 
 fonaments  de disseny i altres dues matèries concordants amb 
 els  estudis  als  quals es vol ingressar i qui disposi d'un 
 títol  d'igual  nivell de la mateixa família professional, o 
 del   títol   de   graduat   en  arts  aplicades  en  alguna 
 especialitat  del  mateix  àmbit, d'acord amb el que es fixi 
 en l'establiment del títol professional corresponent.
                                                              
 Article 8                                                    
 8.1  Les  proves  esmentades  en els dos articles precedents 
 tindran    diversos   exercicis   de   caràcter    específic 
 determinat  per l'àmbit de la família a què pertany el cicle 
 al  qual s'opta, amb l'objectiu de comprovar les habilitats, 
 destreses,  aptituds i coneixements necessaris per cursar el 
 cicle  amb  aprofitament i constaran d'un o més exercicis en 
 què  es valorarà la sensibilitat, la creativitat i el domini 
 de l'expressió gràfica i plàstica.
 8.2  Els  exercicis  es  valoraran  de  0  a  10  punts i es 
 considerarà   superada   la   prova  quan  la  mitjana  dels 
 resultats  dels diferents exercicis sigui igual o superior a 
 5.
                                                              
 Article 9                                                    
 9.1  No  obstant el que preveu l'article 6, es podrà accedir 
 als  cicles  de  formació  específica  d'arts  plàstiques  i 
 disseny  de  grau mitjà, sense tenir els requisits acadèmics 
 establerts,  mitjançant  la  superació  d'una prova regulada 
 pel Departament d'Ensenyament.
 9.2  Per a l'accés mitjançant la superació de la prova a què 
 fa    referència   l'apartat   anterior   l'aspirant   haurà 
 d'acreditar   haver  assolit  la  maduresa  en  relació  als 
 objectius  de  l'educació  secundària  obligatòria, així com 
 les  capacitats,  els  coneixements  i  les  habilitats  per 
 cursar  amb  aprofitament  els  ensenyaments  del  cicle  de 
 formació específica al qual s'opti.
                                                              
 Article 10                                                   
 10.1  No obstant el que preveu l'article 7, es podrà accedir 
 als  cicles  de  formació  específica  d'arts  plàstiques  i 
 disseny   de   grau  superior,  sense  tenir  els  requisits 
 acadèmics  establerts,  mitjançant  la superació d'una prova 
 regulada pel Departament d'Ensenyament.
 10.2  Per  a  l'accés  mitjançant la superació de la prova a 
 què  fa  referència  l'apartat  anterior, cal que l'aspirant 
 tingui  20  anys  d'edat  i  que  acrediti  haver assolit la 
 maduresa  en  relació  als  objectius  del  batxillerat, les 
 capacitats,  els  coneixements  i  les habilitats per cursar 
 amb  aprofitament  els  ensenyaments  del  cicle de formació 
 específica al qual s'opti.
                                                              
 Article 11                                                   
 11.1  Les  proves  a  què fan referència els articles 9 i 10 
 tindran dues parts.
 11.2  En  la  primera part, de caràcter general, es valorarà 
 el  domini  de  la  comprensió i de l'expressió lingüística, 
 del   raonament   i   dels   coneixements  fonamentals  dels 
 ensenyaments  de  règim  general requerits per a l'ingrés en 
 el cicle.
 11.3  La  segona  part, de caràcter específic determinat per 
 l'àmbit  de  la  família  a què pertany el cicle, tindrà per 
 objectiu  comprovar  les  habilitats,  destreses, aptituds i 
 coneixements  necessaris  per  cursar  el  cicle de formació 
 específica  al qual s'opta amb aprofitament. Constarà d'un o 
 més  exercicis  en  què  es  valorarà  la  sensibilitat,  la 
 creativitat i el domini de l'expressió gràfica i plàstica.
 11.4  Els  exercicis  es  valoraran  de  0  a  10 punts i es 
 considerarà   superada   cada  part  quan  la  mitjana  dels 
 resultats  dels diferents exercicis sigui igual o superior a 
 5.
 11.5  La  qualificació  final  de  la  prova serà la mitjana 
 aritmètica  de les qualificacions obtingudes en cadascuna de 
 les parts.
                                                              
 Capítol III                                                  
 Els  cicles  de  formació  específica  d'arts  plàstiques  i 
 disseny: organització i modalitats                           
                                                              
 Article 12                                                   
 Els  cicles  de  formació  específica  d'arts  plàstiques  i 
 disseny  s'agruparan en diferents famílies professionals. La 
 durada  s'establirà per a cada cicle. El currículum inclourà 
 els  ensenyaments  teoricopràctics en centres educatius, una 
 fase  de  formació pràctica en empreses, estudis o tallers i 
 un projecte final.
                                                              
 Article 13                                                   
 13.1   Els   ensenyaments  teoricopràctics  en  els  centres 
 educatius s'organitzen en mòduls.
 13.2  El  concepte  de mòdul es considera equivalent al dels 
 termes  matèria  teòrica,  matèria teoricopràctica i classes 
 pràctiques  a  què  es refereix el Reial decret 389/1992, de 
 15  d'abril,  pel  qual  s'estableixen  els requisits mínims 
 dels centres que imparteixin ensenyaments artístics.
                                                              
 Article 14                                                   
 14.1  Els  cicles de formació específica d'arts plàstiques i 
 disseny  inclouran  fases  de formació pràctica en empreses, 
 estudis o tallers, que podran consistir en:                  
 a)  La  realització de pràctiques en entitats de titularitat 
 pública o privada.
 b)   La   realització  de  treballs  pràctics  acadèmicament 
 dirigits  i integrats en el currículum del cicle de formació 
 específica  que  es  cursi,  que es podran dur a terme en la 
 pròpia escola.
 c)   La  realització  d'activitats  efectuades  en  el  marc 
 d'intercanvis nacionals o internacionals.
 14.2 Les finalitats de la fase de formació pràctica són:     
 a)  Complementar  els  coneixements,  habilitats i destreses 
 dels   mòduls  que  integren  el  currículum  del  cicle  de 
 formació específica que es cursi.
 b)  Contribuir  a  l'assoliment per part de l'alumnat de les 
 finalitats  a  què  fa  referència  l'article  1 del present 
 Decret  i,  en  especial, a la qualificació dels alumnes i a 
 la comprensió de les relacions laborals.
 c)  Avaluar  els  aspectes  més rellevants de la competència 
 professional adquirida per l'alumnat.
 14.3  De la fase de formació pràctica podrà quedar-ne exempt 
 totalment  o parcial qui acrediti una experiència laboral en 
 un  camp  professional  relacionat  amb  el  dels  cicle  de 
 formació específica que cursa.
 14.4   El   Departament  d'Ensenyament  efectuarà  acords  i 
 convenis   amb  les  empreses  i  institucions  per  tal  de 
 facilitar  la realització de la fase de formació pràctica en 
 centres de treball.
                                                              
 Article 15                                                   
 15.1  El  currículum  de  cada  cicle de formació específica 
 determinarà  les  característiques  del  projecte  final que 
 hauran   de   superar  els  alumnes,  un  cop  aprovats  els 
 corresponents mòduls, per a l'obtenció del títol.
 15.2  El  projecte  final,  de  caràcter global i integrador 
 dels  diferents  sabers  i  tècniques  presents en el cicle, 
 demostra   l'assoliment   del   domini   dels  coneixements, 
 processos   i   tècniques   exigibles   per   a   l'exercici 
 professional en la corresponent especialitat.
 15.3  L'alumnat, en l'elaboració del projecte, serà orientat 
 pel  centre  educatiu  i podrà ser assessorat, si escau, per 
 empreses,  tallers,  estudis  professionals  o professionals 
 autònoms,   sense   que   aquest  assessorament  suposi  cap 
 vinculació  de  caràcter  laboral  o  administratiu  amb  el 
 centre educatiu.
                                                              
 Article 16                                                   
 Els   treballs   professionals   acadèmicament   dirigits  i 
 integrats  en  el  currículum  a què fa referència l'article 
 14.1.b),  corresponents  a  la  fase de formació pràctica en 
 empreses,  estudis o tallers, podran articular-se, si escau, 
 amb   el   projecte   final,   sense   que  això  suposi  la 
 no-realització del projecte final.
                                                              
 Capítol IV                                                   
 El  desplegament  curricular  i  organització dels cicles de 
 formació específica d'arts plàstiques i disseny              
                                                              
 Article 17                                                   
 17.1  El  Govern de la Generalitat establirà el currículum i 
 la   durada   per   a   cadascun  dels  cicles  de  formació 
 específica. S'entén  per  currículum el conjunt d'objectius, 
 continguts  i criteris d'avaluació establerts per a cadascun 
 dels   mòduls,  per  a  la  fase  de  formació  pràctica  en 
 empreses, estudis o tallers i per al projecte final.
 17.2   El  Departament  d'Ensenyament  orientarà  sobre  els 
 equipaments  de mitjans didàctics i tecnològics adequats per 
 a la impartició de cada cicle de formació específica.
                                                              
 Article 18                                                   
 18.1   En   l'establiment  del  currículum  dels  cicles  de 
 formació   específica,   el  Govern  de  la  Generalitat  de 
 Catalunya    tindrà    en    compte   les   característiques 
 socioeconòmiques  de  Catalunya, com també el foment del seu 
 patrimoni cultural i del seu desenvolupament tècnic.
 18.2  Així  mateix, el Govern de la Generalitat de Catalunya 
 preveurà  l'adaptació  del  currículum als centres docents i 
 fomentarà  la  participació  dels  agents socials i entitats 
 artístiques i culturals.
                                                              
 Article 19                                                   
 19.1  El  Departament  d'Ensenyament  fomentarà  l'autonomia 
 pedagògica  i  organitzativa dels centres i alhora afavorirà 
 i estimularà el treball en equip del professorat.
 19.2  El  Departament  d'Ensenyament  facilitarà l'activitat 
 artística  i investigadora del professorat en relació amb la 
 seva pràctica docent.
                                                              
 Article 20                                                   
 Els  centres  docents  desplegaran el currículum dels cicles 
 de   formació   específica   d'arts   plàstiques  i  disseny 
 mitjançant   l'elaboració   de   projectes  i  programacions 
 curriculars,    els   quals   hauran   de   considerar   les 
 característiques    de   l'alumnat   i   les   possibilitats 
 formatives  de  l'entorn  tenint com a referència la demanda 
 en el món laboral.
                                                              
 Article 21                                                   
 21.1 La metodologia didàctica de la formació                 
 artisticoprofessional   promourà   les   capacitats-clau  de 
 l'alumnat i la integració dels continguts.
 21.2   S'entén   com   a   capacitats-clau   les  capacitats 
 transversals  que  afecten  diferents llocs de treball i les 
 que  són  transferibles  a  noves situacions laborals. Entre 
 aquestes  capacitats  destaquen l'autonomia, la creativitat, 
 la  iniciativa,  el treball en equip i la responsabilitat en 
 la feina.
 21.3   La   integració   dels   continguts  ha  de  permetre 
 tractar-los  englobant els aspectes artístics, tecnològics i 
 instrumentals  per  arribar  a la comprensió conjunta des de 
 la visió de les seves interrelacions.
                                                              
 Article 22                                                   
 El    Departament   d'Ensenyament   podrà   autoritzar   les 
 adaptacions  curriculars  que  facilitin l'assoliment de les 
 finalitats  establertes a l'article 1 d'aquest Decret, per a 
 l'alumnat amb necessitats educatives especials.
                                                              
 Article 23                                                   
 El   Departament   d'Ensenyament   reglamentarà  l'activitat 
 horària  dels centres per tal de fer possible organitzacions 
 temporals    i    horàries   flexibles   adequades   a   les 
 característiques dels cicles de formació específica.
                                                              
 Capítol V                                                    
 L'avaluació                                                  
                                                              
 Article 24                                                   
 24.1   L'avaluació   de  l'aprenentatge  de  l'alumnat  serà 
 contínua  i  referida  als  mòduls,  a  la  fase de formació 
 pràctica i al projecte final.
 24.2  La  junta d'avaluació, en la sessió final d'avaluació, 
 analitzarà  el grau d'aprenentatge dels alumnes, considerant 
 els   objectius   educatius   i   els  criteris  d'avaluació 
 establerts  en el currículum per a cada mòdul, per a la fase 
 de  formació  pràctica i per al projecte final, com també la 
 maduresa  acadèmica  dels  alumnes  en relació als objectius 
 del cicle de formació específica.
                                                              
 Article 25                                                   
 Aquesta  avaluació tindrà com a fonament els informes emesos 
 pel  responsable  de  formació  de l'alumnat en el centre on 
 s'hagi  fet  la fase de formació pràctica. Quan aquesta fase 
 de  formació  pràctica  correspongui  a  la  realització  de 
 treballs   acadèmicament   dirigits   i   integrats   en  el 
 currículum  del  cicle  de  formació específica, com també a 
 activitats  efectuades  en el marc d'intercanvis nacionals o 
 internacionals,  l'avaluació  serà responsabilitat del tutor 
 de pràctiques.
                                                              
 Article 26                                                   
 En  l'avaluació  del  projecte final podran intervenir a més 
 del  director  del  treball,  que haurà d'ésser un professor 
 del  centre, un professional especialitzat i un representant 
 d'entitats  o  institucions  culturals  i artístiques, sense 
 que  aquesta participació signifiqui cap tipus de vinculació 
 laboral o administrativa amb el centre.
                                                              
 Article 27                                                   
 27.1  La  certificació  dels ensenyaments cursats d'un cicle 
 de   formació   específica   detallarà   les  qualificacions 
 obtingudes  en  cadascun  dels mòduls que el componen, en la 
 fase de formació pràctica i en el projecte final.
 27.2  L'obtenció dels títols de tècnic o de tècnic superior, 
 corresponents  als  cicles  de  formació  específica de grau 
 mitjà   o  superior,  respectivament  requerirà  l'avaluació 
 positiva  dels  mòduls de la fase de formació pràctica i del 
 projecte final.
                                                              
 Article 28                                                   
 El  Departament  d'Ensenyament  determinarà  els documents i 
 els  requisits  formals que s'hauran de complir en el procés 
 d'avaluació.
                                                              
 Article 29                                                   
 29.1  El  Departament d'Ensenyament avaluarà el funcionament 
 dels cicles formatius d'arts plàstiques i disseny.
 29.2  Per  tal  d'adequar  l'oferta formativa a les demandes 
 socials,  el  Departament  d'Ensenyament  realitzarà amb els 
 agents  socials  i  entitats  artisticoculturals avaluacions 
 conjuntes.
                                                              
 Capítol VI                                                   
 Els   títols  dels  cicles  de  formació  específica  d'arts 
 plàstiques i disseny: efectes acadèmics i professionals      
                                                              
 Article 30                                                   
 La  superació  d'un  cicle  de  formació  específica  d'arts 
 plàstiques  i disseny de grau mitjà donarà dret a l'obtenció 
 del  títol  de  tècnic  d'arts  plàstiques  i  disseny de la 
 corresponent especialitat d'una família professional.
                                                              
 Article 31                                                   
 La  superació  d'un  cicle  de  formació  específica  d'arts 
 plàstiques   i  disseny  de  grau  superior  donarà  dret  a 
 l'obtenció  del títol de tècnic superior d'arts plàstiques i 
 disseny   de  la  corresponent  especialitat  d'una  família 
 professional.
                                                              
 Article 32                                                   
 El  títol  de tècnic donarà dret, en el cas de l'alumnat que 
 hagi  accedit a la formació artisticoprofessional específica 
 de  grau  mitjà  a través de la prova de maduresa descrita a 
 l'article  9.1  d'aquest  Decret, a l'accés a les modalitats 
 de batxillerat que es determinin.
                                                              
 Article 33                                                   
 La   convalidació   entre   els   ensenyaments  de  formació 
 artisticoprofessional    específica    i    el   batxillerat 
 s'efectuarà  d'acord al que s'estableixi en la definició del 
 títol   professional   i  del  corresponent  currículum  del 
 cicle.
                                                              
 Article 34                                                   
 El  títol  de  tècnic  superior permetrà l'accés directe als 
 estudis superiors que es determinin.
                                                              
 Article 35                                                   
 35.1  El  Departament d'Ensenyament organitzarà proves per a 
 l'obtenció  del  títol  de  tècnic  i tècnic superior en les 
 condicions i en els supòsits que s'estableixin.
 35.2  Aquestes  proves es realitzaran en els centres docents 
 públics que fixi el Departament d'Ensenyament.
                                                              
 Capítol VII                                                  
 Experimentació  de  cicles  de  formació  específica  d'arts 
 plàstiques i disseny                                         
                                                              
 Article 36                                                   
 El    Departament    d'Ensenyament   podrà   dur   a   terme 
 experimentacions  d'ensenyaments  artisticoprofessionals amb 
 la  finalitat de contribuir a l'actualització del catàleg de 
 títols  de cicles de formació específica d'arts plàstiques i 
 disseny.
                                                              
 Article 37                                                   
 37.1  El  Departament  d'Ensenyament  promourà i autoritzarà 
 les  experimentacions  d'ensenyaments artisticoprofessionals 
 prèvia    consulta    als    agents   socials   i   entitats 
 artisticoculturals   més   representatius   en   l'àmbit  de 
 Catalunya.
 37.2   De   les   experimentacions   d'ensenyaments   d'arts 
 plàstiques   i   disseny   que   escaigui,   el  Departament 
 d'Ensenyament   en   trametrà   la   corresponent   proposta 
 d'actualització  o  de  creació  dels títols i proposarà, si 
 escau, la seva homologació al Govern de l'Estat.
                                                              
 Article 38                                                   
 38.1 Les experimentacions d'ensenyaments                     
 artisticoprofessionals    s'acreditaran    mitjançant    els 
 documents   que   s'estableixin,  amb  validesa  limitada  a 
 Catalunya.
 38.2  Per  part  del  Departament d'Ensenyament es garantirà 
 que  els  alumnes  de  les  experimentacions  d'ensenyaments 
 artístics  professionals  tinguin  coneixement precís que la 
 validesa  dels  diplomes  i  certificacions resta limitada a 
 l'àmbit de Catalunya.
                                                              
 Article 39                                                   
 Les   experimentacions   d'aquests  ensenyaments  poden  ser 
 objecte,  totalment  o  parcial,  de  les  convalidacions  o 
 correspondències  que  en un futur es poguessin establir amb 
 els  ensenyaments  conduents a una titulació d'abast estatal 
 d'acord amb la normativa vigent.
                                                              
 Disposició addicional                                        
 La  competència docent del professorat pertanyent als cossos 
 de  professors  i  mestres  de  taller  d'arts  plàstiques i 
 disseny  per a la impartició de cada mòdul, quedarà definida 
 per  la  pertinença a una especialitat i s'establirà d'acord 
 amb la normativa bàsica.
                                                              
 Disposició transitòria                                       
 El    Departament   d'Ensenyament   adoptarà   les   mesures 
 necessàries   perquè   l'estructura  i  el  currículum  dels 
 ensenyaments  d'arts  plàstiques  i  disseny organitzats amb 
 caràcter  experimental a l'empara del Reial decret 942/1986, 
 de  9  de  maig,  s'adaptin  a la nova ordenació del sistema 
 educatiu,  al  llarg del procés d'implantació dels cicles de 
 formació específica de grau mitjà i de grau superior.
                                                              
 Disposició final                                             
 Aquest   Decret   entrarà  en  vigor  l'endemà  de  la  seva 
 publicació  al  DOGC,  excepte l'article 35, el qual entrarà 
 en  vigor  d'acord  amb  el calendari d'aplicació de la nova 
 ordenació del sistema educatiu.
                                                              
 Barcelona, 7 de novembre de 1995                             
                                                              
 Jordi Pujol                                                  
 President de la Generalitat de Catalunya                     
                                                              
 Joan M. Pujals i Vallvé                                      
 Conseller d'Ensenyament                                      
                                                              
 (95.312.056)                                                 
                                                              
Amunt