Accés al contingut Accés al menú de la secció
Portal Jurídic  > Cercador de normativa
 
Afegeix-lo a la meva selecció i subscriu-m'hi
Afegeix-lo a la meva selecció
PDF
Relació cronològica
  • Flux Publicat
Matèries relacionades
Lupa
Accedeix a la cerca
Contacte

DECRET 37/1987, de 29 de gener, pel qual s'aprova la Instrucció per a l'organització i el funcionament del Protectorat de la Generalitat sobre les fundacions privades de Catalunya.

Dades bàsiques
  • Rang del document Decret

  • Organisme emissor Departament de Justícia

  • Núm. del document 037/1987

  • Data del document 29/01/1987

  • Data de publicació 23/02/1987

  • Diari oficial DOGC

  • Núm. 807

  • No Vigent
Afectacions
Afectacions actives (6)
15/03/1987 - 19/01/2015
TEXT PUBLICAT
En aquest text s'han introduït les correccions d'errades publicades en el

        
     Havent  transcorregut  els  tres  anys a què es refereix
  l'article 2 del Decret 160/1982, de 27 de maig, que  aprovà
  la  Instrucció  per  a l'organització i el funcionament del
  Protectorat de la Generalitat sobre les fundacions privades
  de Catalunya, s'ha procedit a la seva revisió.  Amb  aquest
  motiu s'ha pogut constatar en general la bondat  dels  seus
  preceptes, acreditada en la pràctica administrativa diària.
                                                             
      Tan sols ha calgut incorporar-hi el detall de la  forma
  d'exercici   del   dret   d'informació   del   Registre  de
  Fundacions,  passant   a   la   Instrucció   el   contingut
  substancial  de  l'Ordre  de  17  de  juliol  de  1984, que
  conseqüentment és derogada; completar el  capítol  VII  per
  tal  de  precisar  les  facultats  del  Protectorat  en  la
  suplència de la negligència dels patrons en  el  compliment
  dels  deures  legals;  i  redactar de forma més detallada i
  comprensible el capítol VIII en  la  part  corresponent  al
  contingut   dels   documents   que  s'han  de  sotmetre  al
  Protectorat d'acord amb l'article 13 de la Llei,  a  fi  de
  facilitar la funció de control d'aquell.                   
                                                             
      Altres  modificacions  de  detall  obeeixen  a millores
  redaccionals,  ordenació  més  lògica  del   text,   retocs
  obligats  per  canvis  legals,  etc. que no requereixen cap
  explicació especial.                                       
                                                             
      En canvi cal referir-se a la supressió del capítol  XIV
  sobre l'adaptació dels Estatuts de les fundacions a la Llei
  catalana,  pel  seu  caràcter transitori, si bé es deixa en
  vigor l'antic pel que fa a aquelles fundacions  que  encara
  no han complert aquesta obligació. Igualment se suprimeixen
  els   annexos   sobre   redacció  dels  pressupostos  i  de
  l'inventari balanç, ja que en bona part han estat  inclosos
  en  la  reforma del capítol VIII, i es deixa a la discreció
  del   Protectorat   facilitar   als   interessats    models
  orientatius d'aquells i dels altres documents (núm. 38).   
                                                             
      Per  tant,  a  proposta  del  Conseller  de  Justícia i
  d'acord amb el Consell Executiu,                           
                                                             
  Decreto:                                                   
                                                             
  Article únic                                               
      S'aprova  el  text  adjunt  de  la  Instrucció  per   a
  l'organització  i  el  funcionament  del  Protectorat de la
  Generalitat sobre les fundacions privades  a  Catalunya,  a
  què  es  refereix  la Llei 1/1982, de 3 de març, modificada
  per la Llei 21/1985, de 8 de novembre.                     
                                                             
  Disposició addicional                                      
      Les  unitats  a  què  es  refereixen  el  punt   12   i
  concordants  de  la  Instrucció aprovada per l'article únic
  d'aquest Decret tindran el nivell orgànic que  s'estableixi
  en l'estructura orgànica del Departament de Justícia.      
                                                             
  Disposició derogatòria                                     
      Queden derogats els Decrets 160/1982 i 322/1983, llevat
  dels  núms. 58 al 63 de la Instrucció aprovada pel primer i
  l'article primer del segon, que continuaran en vigor mentre
  que no s'hagi efectuat l'adaptació dels Estatuts  de  totes
  les  fundacions  subjectes  a la Llei 1/1982, de 3 de març,
  modificada per la Llei 21/1985, de 8 de novembre.          
      També queda derogada l'Ordre del Conseller de  Justícia
  de  17 de juliol de 1984 i totes les altres disposicions de
  rang igual o inferior a aquest Decret que s'oposin als seus
  preceptes.                                                 
                                                             
  Barcelona, 29 de gener de 1987                             
                                                             
  Jordi Pujol                                                
  President de la Generalitat de Catalunya                   
                                                             
  Joaquim Xicoy i Bassegoda                                  
  Conseller de Justícia                                      
                                                             
  Annex                                                      
                                                             
  Instrucció per  a  l'organització  i  el  funcionament  del
  Protectorat de la Generalitat sobre les Fundacions privades
  de Catalunya                                               
                                                             
  I Àmbit del Protectorat                                    
                                                             
  -1  Finalitat                                              
      El  Protectorat  de la Generalitat sobre les fundacions
  privades  té  per  missió  garantir  el  compliment  de  la
  voluntat  dels  fundadors d'aquelles fundacions subjectes a
  la Llei 1/1982, de  3  de  març,  modificada  per  la  Llei
  21/1985,  de  8  de  novembre,  dintre  de les disposicions
  d'aquestes Lleis que constitueixen preceptes de  compliment
  obligat  per a les fundacions per tal d'assegurar l'interès
  general dels fins fundacionals, la conservació dels béns  i
  drets  que  integren  el  seu  patrimoni  i  l'organització
  essencial de l'entitat.                                    
                                                             
  -2  Qüestions excloses                                     
      Són matèries alienes a  les  funcions  del  Protectorat
  aquelles que afectin el domini dels béns de les fundacions,
  els  seus  drets  i obligacions enfront d'altres persones o
  entitats i la responsabilitat dels òrgans  de  govern  pels
  seus actes i omissions, totes les quals es regiran pel dret
  substantiu que correspongui  i  hauran  de  sotmetre's  als
  òrgans competents del poder judicial.                      
      Malgrat  això,  el  Protectorat  ha  de  vetllar  sobre
  aquestes qüestions en tant que afectin les competències que
  té  atribuïdes,  exigint  tota  la  informació  necessària,
  interposant,    quan    calgui,   les   accions   judicials
  corresponents i compareixent i prenent part en els  judicis
  i causes que se suscitin.                                  
                                                             
  -3  Funcions del Protectorat                               
      Les  funcions  que corresponen al Protectorat per dur a
  terme les finalitats expressades són les que  li  atribueix
  la   Llei:     portar  el  Registre  de  Fundacions  de  la
  Generalitat,  comprovar  i  exigir  el  compliment  de  les
  finalitats  fundacionals i les obligacions legals, concedir
  o negar les  autoritzacions  i  aprovacions  en  els  casos
  assenyalats en la Llei i suplir els òrgans de govern de les
  fundacions quan calgui.                                    
                                                             
  -4  Funcions dels Departaments de la Generalitat           
      Correspon  als  Departaments de la Generalitat, d'acord
  amb  les  seves  competències  respectives,   exercir   les
  funcions  de  foment, ajuda i coordinació de les fundacions
  segons la naturalesa dels fins  fundacionals,  amb  absolut
  respecte  a  la  seva  qualitat  d'entitats privades que es
  proposen la realització de  finalitats  d'interès  general.
  Als  esmentats  efectes,  el Protectorat els comunicarà les
  dades de les fundacions que registri.                      
                                                             
  II Definicions                                             
                                                             
  -5  Significat de les referències legals                   
     En aquesta Instrucció:                                  
   a) Llei sense  més  especificació,  correspon  a  la  Llei
  1/1982,  de 3 de març, del Parlament català, modificada per
  la  Llei  21/1985,  de  8  de  novembre,  que  regulen  les
  fundacions  privades que exerceixen principalment les seves
  funcions a Catalunya.                                      
   b) Instrucció es refereix a la present  disposició  per  a
  l'organització  i  el  funcionament  del  Protectorat de la
  Generalitat sobre les fundacions privades.                 
   c)  Procediment  administratiu  comú,  fa  referència   al
  contingut de la Llei estatal de 17 de juliol de 1958, a les
  seves modificacions posteriors i, si fos el cas, a aquelles
  altres  lleis  o  normes  legals que la substitueixin i que
  regulin el  procediment  administratiu  comú,  d'acord  amb
  l'article 149.1.18 de la Constitució.                      
                                                             
  -6    Significat   dels   termes   referents   als   òrgans
  administratius                                             
     En aquesta Instrucció:                                  
   a) El Govern de la Generalitat és el  Consell  Executiu  o
  Govern definit a l'article 37 de l'Estatut de Catalunya.   
   b)  La  Direcció  General és la d'Entitats Jurídiques i de
  Dret del Departament de Justícia o qualsevol altra  que  la
  substitueixi en el futur.                                  
   c)  El  Director  General  és  el  titular  de la Direcció
  General referida a l'apartat anterior.                     
   d) El Departament és el de Justícia en  tant  que  li  són
  atribuïdes   pel   Govern   les   funcions  administratives
  relatives a les fundacions privades.                       
   e) El Conseller és el titular d'aquell Departament.       
   f) El Protectorat és el que exerceix la Generalitat  sobre
  les fundacions privades.                                   
                                                             
  -7  Significat del mot fundació o fundacions               
      Quan  la  Instrucció  al·ludeix  a  la fundació o a les
  fundacions es refereix a  les  entitats  privades  que  són
  objecte de regulació per la Llei.                          
                                                             
  III Interpretació                                          
                                                             
  -8  Obligacions                                            
      Cap   dels   preceptes   d'aquesta  Instrucció  no  pot
  interpretar-se en el  sentit  d'imposar  noves  obligacions
  substantives  a les fundacions o de fer-les més oneroses de
  com resulta establert a la Llei.                           
                                                             
  -9  Casos dubtosos                                         
      En  cas  de  dubte  sobre  la  interpretació  d'aquesta
  Instrucció,   prevaldrà   el  sentit  més  favorable  a  la
  llibertat de decisió dels fundadors i dels òrgans de govern
  de les fundacions.                                         
                                                             
  -10  Actuació del Protectorat                              
      Els  òrgans   administratius   mitjançant   els   quals
  s'exerceix  el  Protectorat, en les seves relacions amb les
  fundacions, tractaran d'instruir, informar i assessorar els
  interessats  en  el  compliment  de  les  obligacions   que
  estableix  la  Llei,  abans  de  recórrer  a  l'ús  de  les
  facultats coercitives de què disposen i  a  l'exigència  de
  responsabilitats davant dels Tribunals.                    
                                                             
  IV Organització del Protectorat                            
                                                             
  -11  Naturalesa del Protectorat                            
      El  Protectorat  s'exerceix  per un òrgan administratiu
  del Departament de Justícia, adscrit a la Direcció  General
  d'Entitats   Jurídiques   i   de  Dret,  que  vetllarà  pel
  compliment de les finalitats  que  li  atribueix  la  Llei,
  d'acord amb la present Instrucció.                         
                                                             
  -12  Unitats                                               
      El   Protectorat   s'exerceix  mitjançant  les  unitats
  següents:                                                  
   a) La Unitat de Registre, que té a càrrec seu el  Registre
  de  fundacions  de  la  Generalitat  i  la  tramitació dels
  expedients previs al registrament.                         
  b) La Unitat de Control, encarregada de les altres funcions
  de  vigilància  de  l'actuació  de   les   fundacions   que
  corresponen al Protectorat.                                
      Les unitats assenyalades anteriorment estaran agrupades
  i coordinades en una Unitat de rang superior.              
                                                             
  -13  Caps d'Unitat                                         
      Al  davant  de cada Unitat hi haurà un Cap, nomenat pel
  Conseller complint els requisits establerts per a la funció
  pública de la Generalitat.                                 
                                                             
  -14  Personal                                              
      Cada   Unitat   tindrà   adscrits    els    funcionaris
  administratius  i  els auxiliars que calguin d'acord amb el
  que estableixi  l'organització  administrativa  del  Govern
  dintre  dels  crèdits assignats per la Llei del Pressupost.
  El  personal  encarregat  de  l'exercici  de  funcions   de
  naturalesa   tècnica   tindrà   els   títols  professionals
  adequats.                                                  
                                                             
  V Del Registre                                             
                                                             
  -15  Contingut del Registre                                
      En el Registre de Fundacions de la Generalitat  han  de
  constar:                                                   
   a)  L'estructura  jurídica  de les fundacions, constituïda
  per la carta fundacional, en especial els  Estatuts  i  les
  seves  modificacions  posteriors,  i  els  actes  de fusió,
  agregació i extinció.                                      
   b)  La  composició  inicial  del  Patronat  i  totes   les
  modificacions posteriors.                                  
                                                             
  -16  Obligatorietat                                        
      Les  fundacions  subjectes  a  la  Llei són obligades a
  registrar els actes detallats en  el  número  anterior  tot
  seguit d'haver estat conclosos i d'adquirir força jurídica.
  Els  patrons  són  responsables de l'incompliment d'aquesta
  obligació i el Protectorat pot exigir-los-ho.              
      L'obligatorietat  de  registrar  l'acte  constitucional
  neix  des  de  l'atorgament  de la carta fundacional, en el
  supòsit de  constitució  entre  vius,  o  de  la  mort  del
  testador,  si  es  constitueix  per títol de successió, car
  aquests actes són irrevocables.                            
                                                             
  -17  Efectes del registrament                              
      La  inscripció  al  Registre  fa  públics   els   actes
  registrats  però  no afecta la seva validesa ni els efectes
  jurídics que els siguin propis, els quals operen  al  marge
  del Registre.                                              
      No obstant això, la inscripció de l'acte constitutiu de
  les  fundacions és un requisit necessari de l'adquisició de
  la personalitat jurídica, de la transmissió del domini dels
  béns que integren la  dotació  inicial  i  del  gaudi  dels
  privilegis  i  els  beneficis  que els corresponguin, sense
  perjudici que aquests efectes es retrotreguin al moment  de
  l'atorgament  de  la carta fundacional o de la defunció del
  fundador, segons si la Fundació  és  constituïda  per  acte
  entre vius o per causa de mort.                            
                                                             
  -18  El registrament és preceptiu                          
      El Protectorat no pot negar el registrament de cap acte
  inscriptible, mentre compleixi els requisits establerts per
  la Llei i les altres disposicions legals, i contingui totes
  les  dades  que  han  d'ésser  registrades, en especial les
  exigides pels articles 8 i 9 de la Llei pel  que  fa  a  la
  carta fundacional.                                         
      Contra  la  denegació  d'inscripció  caben els recursos
  corresponents.                                             
                                                             
  -19  Publicitat                                            
      El dret a conèixer el contingut del Registre, reconegut
  a l'article 10.3  de  la  Llei,  s'exercirà  de  la  manera
  següent:                                                   
  19.1  Les  autoritats  administratives   i   judicials   de
  qualsevol  ordre  que  ho  necessitin  per als expedients i
  judicis  que  estiguin  tramitant, podran demanar les dades
  i  els  documents  de  què  disposi el Registre relacionats
  amb les seves actuacions.                                  
  19.2  Els  representants  legítims  d'una  Fundació  i  els
  membres del Patronat,  justificant  la  seva  personalitat,
  podran demanar  que  els sigui facilitat qualsevol document
  o  dada  d'aquella  que  figuri  en  l'arxiu i en el fitxer
  corresponent del Registre.                                 
  19.3 Qualsevol altra persona o entitat podrà sol·licitar   
  comunicació   de   les   dades  registrals  d'una  Fundació
  determinada referents a les resolucions d'inscripció en  el
  Registre,  la denominació, les finalitats, el domicili i la
  composició i les normes de funcionament del Patronat.      
  19.4 Les sol·licituds s'hauran de fer per escrit adreçat al
  Cap  de  la  Unitat de Registre, acreditant la personalitat
  del sol·licitant, l'interès legítim que  persegueix  i  les
  dades  concretes que necessita. El Protectorat refusarà les
  peticions que no s'ajustin a aquests requisits o que no els
  concretin suficientment.                                   
  19.5 La informació registral sol·licitada s'expedirà  en la
  forma de nota simple o de certificat oficial, segons que ho
  demani  el  peticionari.  Només el certificat donarà fe del
  contingut del Registre.                                    
  19.6 Els certificats expressaran que no consta al  Registre
  que  hi  hagi  res més que ampliï, restringeixi, modifiqui,
  condicioni o anul·li el que se certifica.                  
  19.7 En les certificacions sobre la composició del Patronat
  d'una Fundació, s'hi farà constar que els patrons es troben
  en exercici del càrrec segons el Registre.                 
  19.8 El  Cap  de la Unitat de Registre expedirà les notes o
  certificacions tan  aviat  com  ho  permetin  els  treballs
  administratius  de  la  Unitat,  donant  preferència  a les
  sol·licituds referides en els núms. 1 i  2  anteriors,  per
  aquest mateix ordre.                                       
                                                             
  -20  Presumpció d'exactitud                                
      Els actes inscrits en el Registre es presumeixen vers i
  vàlids.                                                    
      El  Protectorat  se'n  valdrà  per fonamentar les seves
  decisions, llevat que li consti la seva inexactitud.       
                                                             
  VI Funcionament del Registre                               
                                                             
  -21  Organització funcional                                
      El Registre de Fundacions de la  Generalitat  és  únic,
  però s'organitza en dos arxius i els fitxers corresponents.
  Els arxius són el d'estructura jurídica de les fundacions i
  el  de  patronats; en els fitxers s'anotarà cronològicament
  un resum del contingut de cada arxiu.                      
                                                             
  -22  Organització material                                 
      Per a cada Fundació s'obrirà una carpeta per a cadascun
  dels arxius i un full per a cada fitxer. Els materials, els
  formats i la impressió els decidirà el Conseller a proposta
  del Director General.                                      
      Els fitxers podran consistir  en  un  suport  de  tipus
  informàtic.                                                
                                                             
  -23  Arxiu d'estructura jurídica de les fundacions         
      S'obrirà  amb l'escriptura pública de carta fundacional
  i es continuarà amb  les  que  recullin  les  modificacions
  successives  dels  Estatuts.  Igualment  s'hi arxivaran els
  expedients i les resolucions corresponents a cada  Fundació
  per constituir-la, modificar els Estatuts i aprovar la seva
  fusió, agregació o extinció.                               
                                                             
  -24  Arxiu del Patronat de les fundacions                  
      S'obrirà   amb   la  relació  del  Patronat  inicial  i
  l'acceptació  dels càrrecs, extrets, en tot el que  calgui,
  de  la  carta  fundacional.  S'hi arxivaran les successives
  renovacions del Patronat i les acceptacions dels patrons.  
      També hi seran registrats la suspensió o  el  cessament
  dels patrons produïts per decisió dels Tribunals.          
                                                             
  -25  Fitxers                                               
      De  cada  document  que  s'arxivi,  se'n  consignarà un
  extracte en els fulls corresponents a cada Fundació i  s'hi
  faran constar marginalment les modificacions o la pèrdua de
  valor jurídic d'aquells, de forma que cada fitxer contingui
  sempre la història viva de la Fundació.                    
      Si els fitxers fossin informatitzats, tindran el mateix
  contingut adaptat al llenguatge informàtic.                
                                                             
  VII Funcions de suplència                                  
                                                             
  -26  Competència                                           
      Correspon  a  la  Unitat de Registre la tramitació dels
  expedients de suplència per l'incompliment, per  part  dels
  fundadors  i  els seus representants o pel Patronat, de les
  obligacions que els imposa la Llei o  els  Estatuts  de  la
  Fundació.                                                  
                                                             
  -27  Manca dels components del Patronat                    
      Als efectes de l'article 15.2.g de la Llei, s'entén que
  manquen  les  persones cridades a integrar el Patronat quan
  aquest incompleixi reiteradament les obligacions  referides
  en  el  número  anterior,  malgrat haver estat advertit pel
  Protectorat o si el  nombre  dels  components  en  exercici
  efectiu  del  càrrec  fos  insuficient  per  prendre acords
  vàlids segons els Estatuts de  la  Fundació  o  les  normes
  generals de funcionament dels òrgans col·legiats.          
                                                             
  -28  Actuació del Protectorat                              
      La   resolució   que  tanqui  l'expedient  corresponent
  determinarà les actuacions de suplència que el  Protectorat
  ha  de  dur a terme directament i immediata, mitjançant les
  persones que designarà, al mateix temps que incoarà l'acció
  de responsabilitat dels patrons negligents, si fos el cas. 
      En tots aquests supòsits, si  calgués,  el  Protectorat
  haurà  de  procedir  a restablir, al més aviat possible, el
  funcionament  normal   del   Patronat,   àdhuc   fent   els
  nomenaments  necessaris,  els  quals  hauran  de recaure en
  persones aptes, escollides entre aquelles que els fundadors
  haurien volgut, segons resulti dels Estatuts o  dels  actes
  inicials de constitució de la Fundació.                    
      Si  això  no  fos  possible,  el  Protectorat  iniciarà
  l'expedient que resulti convenient d'entre els  que  regula
  l'article 14 de la Llei.                                   
                                                             
  -29  Obligacions dels patrons                              
      És  obligació  dels patrons de mantenir el Patronat amb
  els membres que, com a mínim, determinin els Estatuts de la
  Fundació.  El  Protectorat  advertirà  la  falta  quan   es
  perllongui més enllà del termini fixat als Estatuts i si no
  el   fixessin,   quan  transcorri  un  temps  raonable.  Si
  l'advertiment no fos atès procedirà de la manera establerta
  en  els   números   anteriors   i   iniciarà   l'acció   de
  responsabilitat, si fos el cas.                            
                                                             
  VIII Del Control                                           
                                                             
  -30  Competència                                           
     La Unitat de Control és la competent per:               
   a) Examinar la documentació anual que han de presentar les
  fundacions  d'acord  amb l'article 13 de la Llei i proposar
  les resolucions que corresponguin  segons  l'article  15.2,
  lletres b i c.                                             
   b)   Determinar  el  compliment  de  les  obligacions  que
  s'assenyalen als patrons a l'article 12 i a la resta de  la
  Llei,  i  promoure, quan calgui, l'acció de responsabilitat
  davant els òrgans de la jurisdicció ordinària en els termes
  de l'article 15.2, lletra d.                               
   c) Tramitar les autoritzacions  establertes  als  articles
  3.4, 4 i 6.3 de la Llei.                                   
   d)   Qualsevol  altra  funció  no  atribuïda  per  aquesta
  Instrucció a cap altre òrgan del Protectorat.              
                                                             
  -31  Pressupostos                                          
      El pressupost de cada exercici contindrà, separadament,
  els capítols següents, si és el cas:                       
   a) Les rendes  o  altres  ingressos  corrents  que  espera
  obtenir  la Fundació de la realització directa d'activitats
  fundacionals i les despeses necessàries que  comportin  les
  activitats  esmentades,  separant ambdós en grups uniformes
  de la mateixa naturalesa.                                  
   b) Les rendes brutes que produiran els béns fructífers  no
  destinats  a  la  realització  directa  de  les  finalitats
  fundacionals i les  despeses  necessàries  per  a  la  seva
  obtenció,   com   també   els   altres  ingressos  corrents
  consistents en subvencions i donatius  de  tercers  que  no
  hagin  de  ser  capitalitzats,  separant  cada un d'ells en
  grups uniformes de la mateixa naturalesa.                  
   c) Les despeses generals, és a dir, aquelles que no puguin
  imputar-se directament a una activitat determinada.        
   d) Les quantitats que es destinaran a  la  realització  de
  les activitats fundacionals en forma d'ajuts, premis, etc. 
      Les inversions en béns immobilitzats, llevat de les que
  es   facin   en   substitució   d'immobilitzats  fructífers
  preexistents, regulats en l'article 4.2 de la Llei, han  de
  ser  objecte  d'un  pressupost extraordinari, en el qual es
  detallaran el cost, els recursos necessaris per cobrir-lo i
  els diversos exercicis a què corresponguin, si és el cas.  
                                                             
  -32  Liquidació dels pressupostos                          
      La liquidació dels pressupostos es  farà  atribuint,  a
  cada partida del pressupost que es liquida, els ingressos o
  les despeses realment haguts durant l'any i les diferències
  que   en  resultin.     Quan  aquestes  diferències  siguin
  significatives, hauran d'adduir-se'n les causes.           
      S'haurà de determinar,  dintre  dels  preceptes  de  la
  Llei, la destinació del superàvit o dèficit que en resulti.
                                                             
  -33  Llibres i criteris comptables                         
      Totes les fundacions hauran de portar un llibre o algun
  altre  registre d'inventaris i balanços que s'obrirà amb el
  contingut de la carta fundacional segons l'article  8.d  de
  la Llei.                                                   
      Anualment,  s'hi  consignarà  l'inventari  i  el balanç
  tancat el dia final de l'exercici econòmic, i la liquidació
  del pressupost.   A més, durà aquells  altres  llibres  que
  siguin  necessaris  en  funció  de  la  dimensió i el volum
  d'operacions de la Fundació.                               
      Les anotacions  s'efectuaran  de  conformitat  amb  els
  principis  de comptabilitat generalment admesos, que bastin
  per garantir la imatge fidel  del  balanç  de  situació  al
  tancament de l'exercici i de la liquidació del pressupost. 
      S'entén  que  es  compleixen  aquests  requisits  si la
  Fundació adapta totes les seves anotacions comptables a:   
   a) Les normes del Pla General de Comptabilitat aprovat pel
  Decret 530/1973, de 22  de  febrer,  o  les  de  les  seves
  adaptacions  sectorials  o  a  les normes que puguin, en el
  futur, substituir aquell.                                  
   b) Les disposicions fiscals que li  siguin  aplicables  en
  matèria de l'Impost sobre Societats.                       
                                                             
  -34  Comprovants de comptabilitat                          
      Cada  assentament  en els registres de comptabilitat ha
  d'emparar-se amb els documents que són normalment acceptats
  en la pràctica mercantil. La Fundació  haurà  de  conservar
  aquesta  documentació  durant el termini assenyalat per les
  lleis a disposició del Protectorat,  que  podrà  demanar-ne
  l'exhibició.                                               
                                                             
  -35  Habilitació de llibres i registres comptables         
      Els  llibres i els altres registres comptables que hagi
  de portar la Fundació hauran de dur-se relligats i  foliats
  i  hauran d'ésser habilitats, abans de la seva utilització,
  en la forma assenyalada per les lleis.                     
      També  serà  vàlida  la  realització  d'assentaments  i
  anotacions per procediments informàtics o altres d'adequats
  que, després, hauran d'ésser relligats correlativament, per
  formar  els  llibres  obligatoris, els quals hauran d'ésser
  legalitzats abans que transcorrin sis mesos de la  data  de
  tancament de l'exercici.                                   
      Bastarà  l'habilitació  obtinguda  als efectes fiscals,
  però podrà ésser sol·licitada també del Protectorat.       
                                                             
  -36  Llibre d'actes                                        
      Perquè en  tingui  coneixement  el  Protectorat  en  el
  compliment  de  les  seves  funcions  i  als altres efectes
  legals, les actes de  les  reunions  del  Patronat  i  dels
  altres  òrgans  de  govern,  autoritzades  en  la forma que
  estableixin  els  Estatuts,  s'insertaran  en   un   llibre
  d'actes,  que  haurà  de ser habilitat de la mateixa manera
  regulada  en  el   número   anterior  per  als  llibres  de
  comptabilitat.                                             
                                                             
  -37  Memòria anual                                         
      La  memòria  de les activitats i de la gestió econòmica
  contindrà separadament els capítols següents:              
   a) Descripció i detall de les modificacions hagudes en els
  béns immobilitzats afectes directament al compliment de les
  finalitats fundacionals i raons que les han motivades.  Cas
  que s'hagi hagut de demanar l'autorització del Protectorat,
  bastarà referir-se a l'expedient corresponent, però es farà
  constar  l'estat  en  què  es  trobi  el  compliment  de la
  resolució.                                                 
   b) Descripció i detall de les modificacions  en  els  béns
  immobilitzats  destinats  a  la producció de rendes, amb la
  mateixa observació del paràgraf anterior.                  
   c) Descripció i detall de les modificacions hagudes en els
  recursos financers propis i aliens, i  raons  que  les  han
  motivades.                                                 
   d) Descripció i detall dels passius contingents.          
   e)  Activitats pròpies desenvolupades durant l'any en allò
  que  no  resulti  prou  detallat  en  la   liquidació   del
  pressupost.                                                
   f)  Activitats  d'ajuda  a institucions i persones, amb la
  mateixa excepció del paràgraf anterior.                    
   g) Canvis dels components del Patronat, sense perjudici de
  la notificació prevista als punts 15 i 16 de la  Instrucció
  present, en compliment de l'article 10.1 de la Llei.       
  h)  Qualsevol  altra qüestió que faci conèixer i justifiqui
  el  compliment  de  les  finalitats  fundacionals  i   dels
  preceptes  legals,  únic  i exclusiu objecte de la memòria,
  d'acord amb la Llei.                                       
      En la memòria podran suprimir-se  aquells  capítols  en
  els  quals  no s'hagi produït cap dels actes referits, però
  caldrà declarar-ho així.                                   
                                                             
  -38  Models                                                
      El Protectorat podrà facilitar models orientatius per a
  la confecció dels pressupostos i la  seva  liquidació,  els
  inventaris, els balanços i la memòria anual.               
                                                             
  -39  Reserva d'informació                                  
      El  contingut  dels documents i expedients de la Unitat
  de Control té caràcter reservat i no podrà ésser  comunicat
  ni  manifestat  en  tot  o  en  part,  llevat  de  la  seva
  utilització a efectes estadístics en tractament global  que
  no  posi al descobert l'atribució dels comptes i les xifres
  comptables a una Fundació determinada.                     
                                                             
  -40  Arxiu de la documentació econòmica                    
      La Unitat de Control arxivarà  els  documents  de  cada
  Fundació,  exigits  per  l'article 13 de la Llei, començant
  per l'inventari inicial extret de la carta fundacional i el
  pressupost per a  la  primera  anualitat  d'activitat,  que
  s'haurà  de  presentar  juntament amb aquella en demanar la
  inscripció de la Fundació i que els facilitarà la Unitat de
  Registre.                                                  
      A continuació, s'arxivaran els expedients tramitats  en
  l'exercici de les competències de la Unitat.               
                                                             
  IX Procediment                                             
                                                             
  -41  Normes comunes                                        
      La  tramitació  dels expedients que hagi de resoldre el
  Protectorat s'ajustarà a les disposicions  del  procediment
  administratiu  comú,  sens   perjudici  de les precisions i
  adaptacions establertes  per  la  Generalitat,  la  Llei  i
  aquesta Instrucció.                                        
                                                             
  X Peticions dels interessats                               
                                                             
  -42  Lloc de presentació dels documents                    
      Els  documents  poden  presentar-se  directament  a  la
  Direcció General, als serveis territorials corresponents  o
  a  les altres oficines habilitades per les disposicions del
  procediment administratiu comú.                            
                                                             
  -43  Autorització dels documents                           
      Els actes de les fundacions hauran d'ésser atorgats per
  les persones que estiguin autoritzades per  fer-ho,  segons
  resulti dels Estatuts.                                     
      Les  firmes  dels  documents  presentats hauran d'ésser
  legalitzades sempre que ho exigeixen les  lleis  o  que  ho
  cregui  necessari  el Protectorat per tal d'assegurar-se de
  la seva autenticitat.                                      
                                                             
  -44  Requisits fiscals                                     
      Haurà de justificar-se, en cada cas, el  compliment  de
  les  normes  fiscals, en els termes establerts en aquelles,
  que  afectin  els  actes  continguts   en   els   documents
  presentats o els mateixos documents.                       
                                                             
  -45  Nombre d'exemplars                                    
      Els   documents   que   hagin   de  ser  registrats  es
  presentaran per duplicat. L'exemplar original es destina  a
  l'arxiu  corresponent;  el  segon  exemplar  serà  tornat a
  l'interessat amb la nota d'haver estat registrat.          
      Es considerarà com a original la còpia autoritzada  que
  produeixi els mateixos efectes, d'acord amb les lleis.     
                                                             
  -46  Rebut                                                 
      Si  la presentació fos personal, l'oficina receptora, a
  petició del presentador, segellarà una còpia simple  de  la
  instància.                                                 
                                                             
  -47  Sol·licitud de registre                               
      La  instància  sol·licitant la inscripció inicial d'una
  Fundació, caldrà acompanyar-la dels documents següents:  la
  carta  fundacional; l'acceptació del càrrec dels patrons en
  una de les formes autoritzades per la Llei;  el  pressupost
  corresponent  als  dotze  primers  mesos  d'activitat de la
  Fundació, redactat tal com disposa el número  31  d'aquesta
  Instrucció;  i l'acreditament de l'aportació efectiva de la
  dotació inicial, adequada a la naturalesa jurídica de  cada
  bé.  El  valor  de les aportacions no dineràries s'haurà de
  justificar amb un certificat expedit  per  un  professional
  autoritzat legalment per fer-ho.                           
      Les   sol·licituds   de   les  inscripcions  registrals
  successives s'acompanyaran dels  antecedents  del  document
  inscriptible,   llevat  d'aquells  que  ja  constin  en  el
  Registre.                                                  
                                                             
  -48  Sol·licitud d'autorització o aprovació d'actes        
      La petició es  documentarà  amb  l'acord  del  Patronat
  degudament   autoritzat  per  testimoni  o  certificat,  la
  referència a les  disposicions  dels  Estatuts  en  què  es
  fonamenti, el compliment dels requisits que, si fos el cas,
  resultin obligatoris  per la Llei o pels mateixos Estatuts,
  i   les   causes   o  els  motius  que  en  justifiquin  la
  sol·licitud.                                               
      Si  l'acte   tingués   transcendència   econòmica,   el
  Protectorat  podrà  sol·licitar  un  estudi  firmat  per un
  professional competent  i  independent  que  descrigui  les
  modificacions   patrimonials   previstes,   justifiqui   la
  viabilitat financera  i  aquells  altres  aspectes  que,  a
  judici  del  Protectorat,  siguin necessaris per configurar
  l'operació.                                                
                                                             
  -49  Obstacles a la resolució                              
      Quan l'Administració no pugui resoldre una petició  per
  manca de dades o perquè els documents o acords no s'ajusten
  a la Llei, suspendrà el tràmit i comunicarà als interessats
  què  cal  fer.  Si  no  fossin  corregides les falles en el
  termini legal, el Protectorat resoldrà denegant la petició,
  llevat que fos procedent que supleixi la  negligència  dels
  interessats.                                               
                                                             
  XI Expedients d'ofici                                      
                                                             
  -50  Iniciació dels expedients                             
      Quan un expedient sigui iniciat pel Protectorat, en els
  casos  en què ho autoritza la Llei, se'n donarà coneixement
  immediat al Patronat de la Fundació per tal que aporti  les
  dades  que calguin per a la resolució i al·legui tot el que
  cregui convenient. Aquesta comunicació serà independent del
  tràmit d'audiència immediatament anterior  a  la  resolució
  que estableix el procediment administratiu comú.           
                                                             
  -51  Extinció de les fundacions                            
      Si l'extinció d'una Fundació obeeix a la iniciativa del
  Protectorat   i   no  és  acceptada  expressament  la  seva
  procedència pel Patronat, una vegada tramitat  l'expedient,
  l'autoritat  competent formularà proposta de resolució, que
  s'elevarà  a  l'òrgan  corresponent   de   la   jurisdicció
  ordinària en compliment de la disposició de l'article 34 en
  relació  amb  el  22 de la Constitució, i es comunicarà als
  interessats perquè puguin comparèixer-hi.                  
                                                             
  XII Resolucions                                            
                                                             
  -52  Competència per resoldre                              
      Correspon  al  Conseller   de   dictar   la   resolució
  d'inscripció  inicial  de  les fundacions, modificació dels
  Estatuts i fusió, agregació i extinció d'aquelles.         
      Les altres resolucions  seran  adoptades  pel  Director
  General.    Aquest  podrà,  però,  delegar  en el Cap de la
  Unitat de rang superior  a  què  es  refereix  el  punt  12
  d'aquesta  Instrucció,  l'adopció de les resolucions que li
  corresponguin, d'acord amb les disposicions legals.        
                                                             
  -53  Propostes de resolució                                
      Les propostes de resolució correspondran al Cap  de  la
  Unitat  que  tramiti  l'expedient,  si  no  se les reservés
  personalment el Director  General.  Quan  la  resolució  no
  sigui de la competència d'aquest, visarà la proposta.      
                                                             
  -54  Forma de les resolucions                              
      Les  resolucions  no  hauran  d'ésser fonamentades quan
  siguin acceptades totalment les peticions dels  interessats
  i no corresponguin a la competència del Conseller.         
      En  aquest cas bastarà que la resolució es faci constar
  en el document que s'ha d'arxivar i en la còpia que s'ha de
  tornar  als  interessats,  àdhuc  per  mitjans  mecànics  i
  formularis uniformes.                                      
      En  tots  dos  llocs  constarà  la  firma manuscrita de
  l'autoritat competent per resoldre.                        
                                                             
  -55  Execució de les resolucions                           
      Quan una resolució autoritzi o aprovi actes  que  hagin
  d'ésser    executats    posteriorment   per   la   Fundació
  interessada, els seus  representants  justificaran  el  seu
  compliment  en  les memòries anuals de què tracta l'article
  13 de la Llei.                                             
      El compliment dels actes  de  liquidació  i  destinació
  dels  béns  sobrants  d'una Fundació extingida, l'hauran de
  comunicar  al  Protectorat  directament  els  patrons,   la
  responsabilitat  dels  quals  davant  de l'Administració no
  cessarà fins llavors.                                      
                                                             
  XIII Recursos                                              
                                                             
  -56  Recursos administratius                               
      Les resolucions del Director  General,  ni  que  siguin
  dictades  per  delegació  pel  Cap  de  la  Unitat  de rang
  superior a què es refereixen els punts 12  i  52  d'aquesta
  Instrucció,  podran ésser objecte de recurs d'alçada davant
  del Conseller.                                             
                                                             
  -57  Recurs jurisdiccional                                 
      Contra les resolucions del Conseller  es  pot,  en  tot
  cas,  presentar  recurs  davant  la Jurisdicció Contenciosa
  Administrativa, havent complert prèviament els tràmits  que
  siguin preceptius de conformitat amb la legislació vigent. 

Amunt