Accés al contingut Accés al menú de la secció
Portal Jurídic  > Cercador de normativa
 
Afegeix-lo a la meva selecció i subscriu-m'hi
Afegeix-lo a la meva selecció
PDF
Relació cronològica
Matèries relacionades
Lupa
Accedeix a la cerca
Contacte

LLEI 5/1981, de 4 de juny, sobre desplegament legislatiu en matèria d'evacuació i tractament d'aigües residuals.

Dades bàsiques
  • Rang del document Llei

  • Organisme emissor Departament de la Presidència

  • Núm. del document 005/1981

  • Data del document 04/06/1981

  • Data de publicació 10/06/1981

  • Diari oficial DOGC

  • Núm. 133

  • No Vigent
11/06/1981 - 30/03/2017
TEXT PUBLICAT

  EL PRESIDENT DE LA GENERALITAT DE CATALUNYA                
                                                             
    Sia  notori  a  tots  els  ciutadans  que el Parlament de
  Catalunya  ha aprovat i jo, en nom del Rei i d'acord amb el
  que  estableix  l'article 33.2  de  l'Estatut  d'Autonomia,
  promulgo la següent:                                       
                                                             
  LLEI                                                       
                                                             
  Exposició de motius                                        
                                                             
    Correspon  als  poders  públics   de   vetllar   per   la
  utilització racional de l'aigua com a recurs natural escàs,
  amb la finalitat de protegir i millorar la qualitat de vida
  i  de defensar i restaurar el medi natural. El desplegament
  d'aquesta  funció  és  necessari  dins  el   territori   de
  Catalunya,   perquè   la   concentració   demogràfica   que
  caracteritza la  nostra  nacionalitat intensifica en alguns
  llocs la degradació d'aquest bé escàs, amenaça la capacitat
  regeneradora  de  la  natura, pertorba l'equilibri ecològic
  general i exigeix una economia global en la disposició i la
  utilització de recursos hidràulics.                        
                                                             
    La protecció del medi ambient  en  matèria  d'evacuació i
  tractament d'aigües  residuals   -un   dels   aspectes  més
  importants  de   la  conservació   de  la  natura-  exigeix
  l'execució d'una sèrie d'obres públiques que  són d'interès
  de la Generalitat i que s'han de realitzar exclusivament en
  el  seu  propi  territori  i  que  corresponen  a  la  seva
  competència.                                               
                                                             
    L'execució  d'aquestes  obres  planteja un dels problemes
  que exigeix una solució més ràpida, el del seu finançament.
  D'acord  amb  els precedents de dret comparat, recollits ja
  en el marc de la legislació  bàsica de l'Estat espanyol, el
  finançament ha de fonamentar-se en el principi de la unitat
  del  cicle  de l'aigua, des de la seva captació fins al seu
  abocament,  unitat  que aconsella d'integrar en les tarifes
  de  subministrament  d'aigua  -com  ha  estat  preceptuat a
  a través de disposicions de diferents rangs i d'àmbit local
  o  reduït  per  a  altres zones del territori espanyol -les
  partides  necessàries  per  atendre   la   construcció   de
  col·lectors, estacions depuradores de les aigües residuals,
  instal·lació  d'emissaris  submarins i reutilització de les
  aigües depurades, tractament dels fangs residuals, així com
  la  conservació  i  el  manteniment  de  les instal·lacions
  corresponents.                                             
                                                             
    Per  consegüent,  la  tarifa  de  l'aigua ha d'entendre's
  integrada,  bàsicament,  per  dos conceptes, 1r., captació,
  tractament  i  distribució  de  l'aigua per al proveïment a
  través de la xarxa d'abastament i manteniment del servei, i
  2n.,  recollida,   tractament  i  abocament  de  les aigües
  residuals,  que  comprèn,  naturalment,  el tractament dels
  sòlids separats de les aigües.  La present Llei es refereix
  a aquest segon concepte o element.                         
                                                             
    Una peculiaritat important del règim hidràulic  d'algunes
  comarques  de  Catalunya consisteix, això no obstant, en el
  fet  que  una  part  del consum d'aigua no procedeix de les
  xarxes  d'abastament,   sinó   de  l'aprofitament  d'aigües
  subterrànies  o  de  la  recollida  de  les   pluvials.  La
  utilització de l'aigua d'aquestes procedències, que després
  s'aboca  també a la xarxa de clavegueres, exigeix tanmateix
  que  sigui depurada. Si els titulars d'aquest aprofitament,
  no  registrats  mitjançant  facturació, no contribuïssin al
  finançament  de  les  obres  de sanejament, es trencaria el
  principi d'igualtat i no hi hauria una justa distribució de
  la  càrrega.  Per  evitar  aquesta  situació, s'arbitra una
  solució específica -la implantació d'un cànon-, ja assajada
  amb  èxit  anteriorment  en  el  nostre  país  d'una manera
  puntual  i  utilitzada  normalment  en  tots   els   països
  europeus.                                                  
                                                             
    La  resolució  del problema plantejat pretén de coordinar
  l'actuació per evitar la dispersió d'iniciatives, mitjançan
  mitjançant  la creació d'un òrgan que sigui l'instrument de
  promoció d'impulsió,  i alhora de potenciar les iniciatives
  de  l'Administració local amb l'establiment d'un sistema de
  finançament suficient per a les necessitats existents.     
                                                             
    A  més,  es  considera convenient d'implicar els mateixos
  agents, quant a la contaminació industrial, perquè d'aquest
  d'aquesta  manera  tindran un interès especial a eliminar o
  almenys   atenuar   els   abocaments    perjudicials.    La
  determinació  de la contaminació es fa normalment a priori,
  per  cada  tipus d'indústria, i s'estableix correlativament
  una prima de depuració pròpia.                             
                                                             
    En  resum,  es  tracta de coordinar les accions d'interès
  comú  en  matèria  de  sanejament,  instituint,  per tal de
  finançar-les, un sistema fonamental en la solidaritat entre
  tots els usuaris.                                          
                                                             
  Part dispositiva                                           
                                                             
  Article 1                                                  
  -1 Aquesta  Llei  té  com  a  objecte garantir una actuació
  coordinada  i  eficaç   en   matèria   d'obres   i  serveis
  d'evacuació,  tractament  i  recuperació   de   les  aigües
  residuals en el territori de Catalunya.                    
  -2 La regulació comprèn també el finançament de les obres i
  dels  seveis  a  què  es  refereix  el  paràgraf  anterior,
  mitjançant  l'aplicació  d'un   increment  de la tarifa del
  proveïment  d'aigua, o, en tot cas, d'un cànon específic de
  sanejament i depuració.                                    
  -3 L'actuació   s'ha   de  desenvolupar  dins  el  marc  de
  planificació  general  de  protecció  del  medi ambient que
  aprovi la Generalitat.                                     
                                                             
  Article 2                                                  
  -1 Pertoca a la Generalitat:                               
    a) La planificació global, és a  dir,  la  formulació  de
  l'esquema i de les directrius de sanejament en el territori
  de  Catalunya  pel  que  fa  a  la  definició  dels  àmbits
  territorials  de  sanejament, amb l'establiment de criteris
  sobre  nivells  de  depuració  i  de qualitats d'afluents i
  recipients.                                                
    b) L'aprovació definitiva dels plans i els projectes.    
    c) L'aprovació i la revisió del règim econòmico-financer,
  així  com la intervenció de despeses finançades, tant en la
  inversió com en la prestació de serveis.                   
    d) La realització d'aquells  plans  i  aquells  obres  de
  sanejament  que promogui directament, i la realització o la
  participació en aquells altres que l'Administració local no
  realitzi o que es realitzin conjuntament.                  
  -2 Per assolir les finalitats previstes en aquesta Llei, la
  Generalitat pot:                                           
    a) Constituir consorcis amb entitats locals.             
    b) Promoure la constitució en mancomunitats municipals.  
    c) Decidir l'actuació agrupada de les corporacions locals
  en matèria de sanejament.                                  
    d) Donar assistència a les entitats locals afectades.    
  -3 En l'exercci de  llurs  competències,  les  corporacions
  locals tenen iniciativa per a la:                          
    a) Constitució  de  qualsevol organisme de gestió previst
  en la legislació local vigent.                             
    b) Redacció de plans i de projectes.                     
    c) Contractació i execució de les obres.                 
    d) Prestació del servei.                                 
    e) Proposta de tarifes a aplicar.                        
  -4 Per col·laborar en  l'execució  d'un  determinat  pla  o
  projecte,  un  cop haurà estat aprovat, podrà acordar-se la
  constitució  d'una  junta col·laboradora de l'Administració
  actuant, amb participació dels interessos concurrents en la
  conca  del  riu,  zona vessant o àrea geogràfica afectada i
  amb la finalitat de transmetre  o  canalitzar  iniciatives,
  fer  suggeriments  i  formular observacions sobre la gestió
  que cal desenvolupar.                                      
                                                             
  Article 3                                                  
    Són  de  la  competència  del  Consell   Executiu   de la
  Generalitat:                                               
  -1 L'aprovació,  amb  caràcter  definitiu, dels plans i els
  projectes de  sanejament  que  requereixin  el  finançament
  específic previst en aquesta Llei.                         
  -2 La implantació i la revisió del règim econòmico-financer
  dels plans i els projectes a què es refereix  l'article  1,
  en   la  quantia   i   en   l'àmbit   especial  i  temporal
  corresponents.                                             
  -3 L'aprovació, previ informe de la  Junta  de  Sanejament,
  als  efectes  de fixar l'increment de la tarifa o del cànon
  dels documents referents als aspectes següents:            
    a) Coeficients de concentració  demogràfica  permanent  i
  estacional.                                                
    b) Coeficients específics de contaminació, per  activitat
  industrial.                                                
    c) Primes  de  depuració,  segons   diversos   tipus   de
  dispositius.                                               
    d) Fórmula  o  fórmules  a  utilitzar  per  determinar el
  cabal  d'aigua  procedent  de  pous i mètodes de mesura del
  cabal,  en  l'aprofitament  privat  d'aigües   subterrànies
  procedents de mines.                                       
                                                             
  Article 4                                                  
  -1 Es  crea  la  Junta de Sanejament, organisme de caràcter
  administratiu,   adscrit   al   Departament   de   Política
  Territorial  i  Obres  Públiques,  al  qual  correspon   la
  promoció,   orientació,     coordinació,    informació    i
  fiscalització   de   les   actuacions   concernents   a  la
  planificació, execució i explotació de les  infrastructures
  d'evacuació  d'aigües  residuals,  estacions  depuradores i
  emissaris   submarins,    així   com   dels   sistemes   de
  reutilització  de  les  aigües  depurades  en  els   termes
  previstos en aquesta Llei.                                 
    La  Junta,  dins l'àmbit de la seva competència, exerceix
  les funcions següents:                                     
    a) La  recaptació,  administració,  gestió  i distribució
  dels recursos que li atribueix la present Llei.            
    b) L'autorització  de  les  despeses segons el pressupost
  aprovat per ella mateixa.                                  
    c) L'elaboració  de  l'avantprojecte  del  seu pressupost
  anual.                                                     
  -2 La  Junta  és  presidida  pel  Conseller   de   Política
  Territorial  i  Obres  Públiques  i  n'és Vice-president el
  Director  General   de  Política  Territorial.  A  més  del
  President  i  el  Vice-president,  la  formen  els   vocals
  següents:   el   Director  General  d'Obres  Públiques;  un
  representant,  amb categoria de Director General o similar,
  de  cadascun  dels   Departaments   següents:   Economia  i
  Finances, Sanitat i Seguretat Social, Governació, Indústria
  i  Energia,  Agricultura,  Ramaderia  i  Pesca,  i Comerç i
  Turisme, i dos vocals més  representants  de  les  entitats
  locals d'acreditada competència. Hi actua de Secretari, amb
  veu però sense vot, un funcionari de la Direcció General de
  Política  Territorial,  designat  pel  Director  General de
  Política  Territorial.  El funcionament, les convocatòries,
  les  reunions  i el règim d'adopció d'acords de la Junta es
  regeixen  d'acord  amb  allò  que  la  Llei  de Procediment
  Administratiu estableix per als òrgans col·legiats.        
  -3 La Direcció General de Política Territorial actua com  a
  òrgan permanent encarregat de la  preparació  i  la  gestió
  dels assumptes encomanats a la Junta, però l'elaboració  de
  la planificació i l'execució de les obres, reservada  a  la
  Generalitat, corresponen  a  la  Direcció  General  d'Obres
  Públiques.                                                 
  -4 Quan  l'ordre  del  dia  de  la  reunió  de  la Junta de
  Sanejament  inclourà la consideració específica d'assumptes
  que  afectin  un  municipi,  hi  serà   convocat  l'alcalde
  corresponent.  Si  l'assumpte es referia conjuntament a més
  de  tres  municipis, els alcaldes respectius designaran, de
  mutu  acord,  aquell  que  haurà  de concórrer a la reunió.
  L'alcalde,  acompanyat  de  la  persona  que designi, podrà
  assistir  només  a  la  deliberació  de l'assumpte pel qual
  haurà  estat  convocat a prendre-hi part amb veu però sense
  vot.                                                       
  -5 En  tot  el  que  no  es  preveu  en  aquest  article és
  d'aplicació   a   la   Junta  de  Sanejament  la  regulació
  establerta  en  l'ordenament  jurídic  per  als  organismes
  autònoms de caràcter administratiu.                        
                                                             
  Article 5                                                  
  -1 El finançament de les obres i de  les  instal·lacions  a
  què  es  refereix aquesta Llei s'ha de fer amb els recursos
  que s'aconseguiran per l'aplicació del seu règim.          
  -2 Les entitats competents per a la gestió de les  obres  i
  dels  serveis  poden  sol·licitar,  a  més,  les  ajudes de
  l'Estat  i  d'altres  entitats  públiques  que  preveu   la
  legislació  vigent,  així   com   contraure   els   crèdits
  necessaris amb entitats oficials o privades.               
  -3 El pagament d'interessos i l'amortització de crèdits  es
  poden garantir amb càrrec a la  recaptació  que  s'obtindrà
  amb  l'increment  de  la tarifa de proveïment d'aigua o del
  cànon de sanejament regular en aquesta Llei.               
  -4 L'increment de tarifa  o  del  cànon  de  sanejament  és
  incompatible amb la imposició  de  contribucions  especials
  aplicades   al   finançament   de   la   implantació  i  de
  l'explotació de la xarxa de col·lectors generals, estacions
  de tractament i obres d'abocament d'aigües residuals;  però
  és  compatible  amb  la  percepció de taxes i amb qualsevol
  altre preu o recurs legalment autoritzat per a la prestació
  del servei de proveïment d'aigua.                          
                                                             
  Article 6                                                  
  -1 El règim  econòmico-financer  previst  en  aquesta  Llei
  consisteix  en  l'autorització  d'un   increment,   com   a
  component  de la tarifa de proveïment d'aigua o com a cànon
  independent sobre el cost del metre cúbic d'aigua consumida
  per  a usos domèstics o industrials en el territori que amb
  aquesta    finalitat    es    determini    en   l'aplicació
  individualitzada de l'autorització.                        
  -2 L'aplicació  de  l'increment  afecta   tant  el   consum
  d'aigua  subministrada  per l'Ajuntament o per les empreses
  de  proveïdors,  com els consums no mesurats per comptador,
  no    facturats,   i   el   seu   rendiment   correspon   a
  l'Administració  actuant.  La  gestió  recaptadora d'aquest
  increment correspon a la Generalitat, que l'ha de percebre:
    a) A  través  de  les  entitats  subministradores,   quan
  constituirà un element de tarifa de consum d'aigua, o      
    b) directament dels usuaris, quan l'aigua consumida  serà
  d'una altra procedència.                                   
  -3 L'increment de la tarifa  o  del  cànon  és  destinat  a
  atendre  els   costos   d'infrastructura,   així   com  els
  d'explotació de les obres i les instal·lacions aprovades.  
    Els  recursos  obtinguts  resten  afectes a la destinació
  prevista  i  han  d'ésser objecte de comptabilitat separada
  per  l'entitat  gestora.  La Generalitat pot fiscalitzar la
  dita  comptabilitat,  així  com  l'execució  de  les  obres
  finançades amb aquests recursos.                           
  -4 Si  no  hi  ha  contaminació  per  adobs,  pesticides  o
  matèria  orgànica  que afecti les aigües superficials o les
  subterrànies, no s'aplicarà l'increment, ni com a component
  de  la tarifa ni com a cànon independent, al consum d'aigua
  efectuat pels agricultors i destinat al regadiu.           
                                                             
  Article 7                                                  
    L'aplicació   del  règim  econòmico-financer  previst  en
  aquesta Llei comporta les determinacions següents:         
  -1 L'aprovació del pla de sanejament o del projecte concret
  d'obra   o  de  gestió  de  servei  que  motivarà  la  dita
  aplicació.                                                 
  -2 La implantació de l'increment de la tarifa o  del  cànon
  de  sanejament,  amb  especificació  de l'àmbit territorial
  d'aplicació, del seu import, de la durada de la percepció i
  de l'entitat que, en tot cas, farà la gestió recaptadora.  
  -3 La concreció de l'entitat a que s'encomanarà  l'execució
  de les obres o la prestació dels serveis.                  
  -4 L'establiment dels mitjans de fiscalització  necessaris,
  tendents a comprovar que els fons assignats,  procedents de
  l'increment de la tarifa o del cànon, s'han invertit amb la
  finalitat prevista.                                        
                                                             
  Article 8                                                  
  -1 Per a l'aplicació del règim  econòmico-financer  previst
  en aquesta Llei és necessària la formulació prèvia d'un pla
  de  sanejament  o  d'un  projecte d'obra o instal·lació del
  servei.                                                    
  -2 El pla o el projecte pot ésser:                         
    a) Promogut  o  redactat  per l'entitat local que l'haurà
  d'executar,  a  instàncies  de la Junta de Sanejament, però
  sempre  dintre  de  les  directrius  que,  considerant  les
  exigències  del  territori  de Catalunya, determini aquesta
  Junta,  la  qual,   en   tot   cas,   haurà   d'informar-ne
  favorablement.                                             
    b) Redactat  pels  serveis  afectes a la Direcció General
  d'Obres Públiques.                                         
  -3 El   pla   ha   de   contenir  un  programa  d'actuació,
  d'inversions  i  de finançament, amb etapes anuals i amb el
  contingut següent:                                         
    a) Un  estat  en  què  es recullin les inversions reals i
  financeres  a  efectuar  durant  l'exercici  o  durant  els
  exercicis anuals successius.                               
    b) Un  estat  en  què  s'especifiquin   les   aportacions
  d'entitats  públiques,  així  com  les  altres   fonts   de
  finançament de les seves inversions.                       
    c) L'expressió  dels   objectius   a   assolir   en  cada
  exercici.                                                  
    d) L'avaluació econòmica de la inversió o les  inversions
  que hagin de fer-se en cada exercici.                      
  -4 Els projectes d'obres han de comprendre  un  pressupost,
  que pot  ésser  integrat  per  diversos  de  parcials,  amb
  l'expressió dels preus unitaris descompostos,  dels  estats
  de  cubicació  o  mesuraments i dels detalls necessaris per
  valorar-los.                                               
  -5 Els projectes de prestació de serveis han d'incloure  en
  la seva documentació un estudi econòmico-financer en què es
  determini clarament els costos d'explotació.               
  -6 L'aprovació  dels  plans  i  els  projectes  implica  la
  declaració  d'utilitat pública de les obres i la necessitat
  d'ocupació dels edificis i els terrenys corresponents a les
  finalitats   d'expropiació   forçosa   i   d'imposició   de
  servituds.                                                 
  -7 Els plans o els  projectes  poden  admetre,  incialment,
  unes  condicions  de  depuració  de  les aigües residuals a
  l'hora d'abocar-les a la  xarxa  de  clavegueres  o  a  les
  lleres menys exigents que les fixades amb caràcter general,
  sempre  que  els  dits   plans   o   projectes   determinin
  simultàniament  l'aplicació  d'un  sistema   de   depuració
  progressiu  per  aconseguir-ne l'eficàcia en el termini que
  amb aquesta finalitat s'assenyali.                         
    Tanmateix,  els projectes han d'incloure, si s'escau, els
  objectius o els paràmetres de protecció de l'entorn.       
                                                             
  Article 9                                                  
  -1 El programa d'actuació, inversions i finançament  a  què
  es  refereix  l'apartat  3  de l'article anterior pot ésser
  revisat  amb  la finalitat d'adequar-lo als imports reals o
  previsibles de les instal·lacions en funcionament. Per a la
  determinació d'aquest cost, cal tenir en compte les despese
  de personal,  de material i de conservació, l'eliminació de
  residus  produïts  pel  procés de depuració i les càrregues
  financeres i amortitzacions de les instal·lacions.         
  -2 La revisió ha de constar d'una memòria  explicativa  del
  contingut i de les modificacions que  presenti  en  relació
  amb el programa aprovat inicialment,  o que sigui en vigor,
  completada  amb  els estats numèrics o amb altres documents
  que es considerin necessaris.                              
  -3 La revisió del programa se sotmetrà  a  l'aprovació  del
  Consell  Executiu,  previ  informe favorable de la Junta de
  Sanejament, quan la variació del cost de construcció de les
  obres o de la despesa de manteniment i  explotació  de  les
  instal·lacions   motivi   una   modificació    del    règim
  econòmico-financer autoritzat.                             
  -4 Semblantment,   s'han  de  sotmetre  a  l'aprovació  del
  Consell Executiu les modificacions dels projectes d'obres o
  d'instal·lacions que hagin de motivar una variació del règi
  econòmico-financer incialment autoritzat, la qual cosa s'ha
  de justificar en la memòria corresponent.                  
                                                             
  Article 10                                                 
  -1 L'àmbit     espacial     d'aplicació      del      règim
  econòmico-financer  previst  en aquesta Llei és constituït,
  d'acord  amb  el  pla  o  el  projecte que en justifiqui la
  implantació,  de  la conca del riu, de la zona vessant o de
  l'àrea   afectada   directament    o    indirectament   pel
  sanejament.                                                
  -2 L'aplicació del règim econòmico-financer podrà comportar
  la superposició sobre una mateixa àrea  geogràfica  o  part
  d'aquesta, primerament delimitada, de successius increments
  de la tarifa o del cànon  de  sanejament,  quan  les  obres
  projectades  ulteriorment,  sobretot  si  són  de  caràcter
  complementari, així ho justifiquin, però en cap cas la suma
  total  dels successius increments o cànons no podrà excedir
  el màxim autoritzat en la present Llei.                    
  -3 Quan  l'àrea  geogràfica  afectada  comprendrà  diversos
  municipis,  l'import de l'increment o del cànon podrà ésser
  diferent  per a cada terme municipal únicament en els casos
  en  què  serà  aplicable  el  coeficient  de   concentració
  demogràfica, d'acord amb el que preveu l'article 14.       
                                                             
  Article 11                                                 
  -1 La tarifa que han d'abonar els usuaris de les xarxes  de
  proveïments d'aigua  en  la  conca,  zona  vessant  o  àrea
  delimitada  amb aquesta  finalitat  ha de tenir, a més dels
  components   actuals,   un   d'addicional,   coresponent  a
  l'increment que,  per al finançament de les obres públiques
  de  sanejament  i de les despeses d'explotació i control de
  les  estacions  depuradores,  es  fixi  d'acord  amb el que
  disposa aquesta Llei.                                      
  -2 L'increment  de  finançament  de  les  obres  i  de  les
  despeses  d'explotació s'ha d'establir diferenciant-lo dels
  altres components de la tarifa;  serà d'aplicació durant el
  període  que  es  fixi  d'acord  amb la subsistència de les
  càrregues que ho justifiquin i, en tot cas, s'extingirà amb
  aquestes.                                                  
  -3 Les institucions i  les  empreses,  tant  públiques  com
  privades,   subministradores  d'aigua  en  la  conca,  zona
  vessant  o  àrea  d'aplicació  de  l'increment,  l'han   de
  percebre   dels   usuaris   i  han  d'adquirir  l'obligació
  d'efectuar-ne l'ingrés a la Generalitat o  a  l'entitat  en
  què aquella delegui la  recaptació,  dintre  del  trimestre
  següent al seu acreditament.                               
  -4 L'administració gestora pot comprovar i  investigar  les
  activitats que  integren  o  condicionen  el  rendiment  de
  l'increment, tals com el consum d'aigua, la facturació i la
  percepció de l'increment.                                  
                                                             
  Article 12                                                 
  -1 En  el proveïment d'aigua no mesurat per  comptador,  ni
  facturat  per empreses subministradores, procedent d'aigües
  subterrànies  o  d'instal·lacions  de   recollida   de  les
  pluvials, l'increment de tarifa ha d'ésser  substituït  per
  un cànon de sanejament.                                    
  -2 Per a la fixació  del cànon  cal  avaluar  el  cabal  en
  funció del consum domèstic o del ram d'activitat industrial
  i,  en tot cas, de la dimensió de l'empresa, d'acord amb la
  fórmula  o  les  fórmules que amb aquesta finalitat s'hagin
  aprovat.  Això no obstant, d'ofici o a petició de l'usuari,
  es  pot  implantar  al  seu càrrec un sistema de mesurament
  directe de cabals per comptador.                           
  -3 L'abonament del cànon ha d'ésser efectuat directament  a
  l'entitat encarregada de percebre'l per la persona física o
  jurídica   titular   del   respectiu  aprofitament  d'aigua
  subterrània  o  propietària  de   les   instal·lacions   de
  recollida   d'aigües  pluvials,  en  terminis  trimestrals,
  dintre del primer mes del  trimestre  següent  al  del  seu
  acreditament. L'entitat pot utilitzar l'execució forçosa  i
  la  via  executiva  per  a  exigir el compliment d'aquestes
  obligacions.                                               
                                                             
  Article 13                                                 
  -1 La quantia de l'increment de la tarifa o  del  cànon  de
  sanejament s'ha de fixar, en pessetes per metre  cúbic,  en
  funció de la classe de consum i de la càrrega contaminant. 
  -2 Amb aquesta finalitat cal distingir els  usos  domèstics
  dels  consums  industrials  de  l'aigua.   Aquests   últims
  s'equipararan als domèstics quan els consums  anuals  seran
  inferiors a sis mil metres cúbics.                         
  -3 L'increment de la tarifa s'aplicarà  com  a  percentatge
  equivalent a la recaptació quan el consum  mitjà  diari  no
  excedirà   dos-cents   litres   o  el  mínim  establert,  i
  s'aplicarà   explícitament   al  nombre  de  metres  cúbics
  consumits  quan  excedirà  aqueixa limitació. La quantia de
  l'increment  de la tarifa s'ha de sotmetre a l'aprovació de
  la Comissió de Preus de Catalunya.                         
                                                             
  Article 14                                                 
  -1 En la fixació de l'increment de la tarifa  o  del  cànon
  aplicable als consums per a usos domèstics s'ha d'utilitzar
  per a tenir en compte la càrrega contaminant, un coeficient
  de concentració demogràfica diversificat en permanent i  en
  estacional.                                                
  -2 El coeficient permanent pot diversificar-se per grups de
  població i  s'ha  d'aplicar  tenint  en  compte  el  nombre
  d'habitants  residents  en cada municipi segons els cens de
  població de l'Instituto Nacional de Estadística.           
  -3 L'aplicació del coeficient de  concentració  demogràfica
  estacional  és determinada per la capacitat d'acolliment de
  cada municipi afectat, tenint en compte les edificacions de
  segona  residència,  les  empreses d'hoteleria i els altres
  allotjaments turístics destinats a proporcionar habitació o
  residència en èpoques, zones o situacions turístiques.     
  -4 No s'ha d'aplicar coeficient de concentració demogràfica
  ni tampoc, en cap cas, increment de la tarifa o  del  cànon
  als consums d'usos domèstics dels municipis en  els  quals,
  sumada la població de dret a la ponderada  de  concentració
  estacional,   el   total   no   aconsegueix   la  xifra  de
  quatre-cents habitants.                                    
                                                             
  Article 15                                                 
  -1 La càrrega contaminant a tenir en compte en els  consums
  industrials  es  determina  d'acord  amb  les   taules   de
  coeficients   específics   de  contaminació  per  estimació
  aproximada  que s'aprovi per a cada tipus d'indústria o ram
  d'activitat,  atenent   els   elements   físics,   químics,
  biològics  i  microbiològics  que previsiblement continguin
  les seves aigües residuals i la dimensió de l'establiment. 
  -2 En  la  fixació  de  l'increment  o  del  cànon  concret
  aplicable a una determinada empresa industrial cal tenir en
  compte, en tot cas:                                        
    a) La  incorporació  ostensible  de l'aigua als productes
  fabricats, practicant-ne la corresponent reducció, i       
    b) La   deducció  corresponent  a  la  prima  per  pròpia
  depuració.                                                 
  -3 La prima de  depuració  s'ha  de  fixar  aproximadament,
  segons  tipus  de dispositius adoptables i la seva eficàcia
  respectiva,  a benefici dels industrials que justifiquin el
  muntatge i el funcionament del dispositiu corresponent. Per
  iniciativa de l'Administració o a petició  del  beneficiari
  de  la  prima,  aquesta  pot ésser determinada singularment
  mitjançant  mesurament  al  seu  càrrec  de la contaminació
  realment suprimida o evitada.                              
  -4 En els consums industrials, la quantia de l'increment de
  la tarifa o del cànon ha de respondre tothora  al  principi
  que qui més contamina ha de satisfer més increment o cànon.
  L'Administració podrà reclassificar una activitat industria
  concreta quan la càrrega contaminant ho aconsellarà  i  fer
  efectiva l'aplicació del dit principi.                     
                                                             
  Article 16                                                 
  -1 La   gestió  recaptadora  de  l'increment  o  del  cànon
  correspon a la Generalitat, la qual pot:                   
    a) Assumir-la directament, a través de l'òrgan  competent
  o el que, en tot cas, designi el Consell Executiu o        
    b) Delegar-la  als  consorcis  o  a  les  entitats locals
  afectats,  especialment  quan  els  esmentats  consorcis  o
  entitats executin les obres o prestin els serveis finançats
  per aquest sistema.                                        
  -2 En tot cas, correspon a la intervenció de la Generalitat
  la fiscalització de la gestió recaptadora en la  forma  com
  s'estableixi en autoritzar  l'increment  o  el  cànon  o  a
  través de les disposicions reglamentàries que es dictin amb
  aquesta finalitat.                                         
                                                             
  Article 17                                                 
  -1 La   Generalitat  atribueix  els  recursos  obtinguts  a
  l'òrgan  encarregat  de  l'execució  de  les  obres o de la
  prestació del servei,  ja sigui de la mateixa Generalitat o
  de  l'entitat en la qual s'hagi atribuït la dita execució o
  prestació.                                                 
  -2 L'atribució  de recursos es produirà automàticament quan
  l'òrgan que faci l'obra o prestació  serà  aquell  al  qual
  s'ha encomanat   o   delegat   la   recaptació.   Altrament
  satisfaran  les subvencions pertinents en la forma i en els
  terminis que s'estableixen amb aquesta finalitat.          
  -3 L'Administració de la Generalitat  pot  comprovar,  pels
  mitjans  que  considerarà  oportuns,  la  inversió  de  les
  quantitats assignades,  en relació amb les seves finalitats
  adequades.                                                 
                                                             
  Article 18                                                 
  -1 La durada de l'aplicació  del  règim  econòmico-financer
  previst  en  aquesta  Llei  s'ha  de  fixar  amb l'extensió
  necessària  perquè,  amb  la   recaptació   obtinguda   amb
  l'increment de la tarifa i del cànon, complementada, en tot
  cas, amb els altres recursos financers aplicables, es pugui
  atendre  el  cost  de  realització  de  les  obres  i/o  de
  prestació del servei.                                      
  -2 El termini inicialment  acordat  pot  ésser  revisat  en
  augment o disminució per resolució del Consell Executiu,  a
  petició  de  l'Administració actuant,  atenent  les  baixes
  obtingudes  en la licitació de les obres, les modificacions
  dels  programes  d'actuació dels plans, les variacions dels
  projectes,  les  revisions  de  preus  o  qualsevol   altra
  circumstància de naturalesa anàloga que modifiqui  el  cost
  de les obres o dels serveis.                               
  -3 L'increment de finançament, pel  que  fa  a  la  despesa
  d'explotació  de  les  estacions  depuradores, es mantindrà
  mentre  durarà  la  dita  explotació  i  tothora ha d'ésser
  suficient  per  a  atendre els costos específics de la dita
  explotació,  sens perjudici de la deducció, en tot cas, del
  rendiment  que efectivament s'obtingui amb la reutilització
  de l'aigua depurada.                                       
                                                             
  Article 19                                                 
    Els actes de l'Administració dictats en execució d'aquest
  Llei són recurribles en la forma i els  terminis  previstos
  en  la  Llei  de  Procediment  Administratriu  i en la Llei
  Reguladora de la Jurisdicció Contenciosa Administrativa.   
                                                             
  Disposició addicional                                      
    L'aprovació de les tarifes de proveïment d'aigües,  quant
  als  seus  components  d'aigües,  quant als seus components
  distints de l'increment per a sanejament regulat en aquesta
  Llei, continua atribuïda a l'òrgan actualment competent.   
                                                             
  Disposició tansitòria                                      
    Primer.-   Les   taxes,  increments,  cànons  o  recursos
  aplicables  en  el  territori  de  Catalunya, de naturalesa
  anàloga als previstos en aquesta Llei, poden  regir  durant
  el   termini   de   quatre  anys.  En  aquest  període  les
  respectives entitats receptores  han de sotmetre al Consell
  Executiu la proposta de validació  corresponent,  que  s'ha
  d'atorgar  d'acord  amb  el  que  preveu aquesta Llei, sens
  perjudici de les adaptacions pertinents a les peculiaritats
  que originàriament presentin.                              
    Segon.-  La percepció dels recursos damunt dita no és cap
  obstacle  per  a la implantació acumulada dels previstos en
  aquesta  Llei,  quan  es  donin  els  supòsits   que   s'hi
  contemplen.                                                
                                                             
  Disposicions finals                                        
  Primera                                                    
    S'autoritza  el  Consell  Executiu   perquè   dicti   les
  disposicions   necessàries   per   a   l'aplicació   i   el
  desenvolupament d'aquesta Llei.                            
                                                             
  Segona                                                     
    Resten  derogades  totes  les disposicions emanades de la
  Generalitat o de les entitats sotmeses a la seva tutela que
  s'oposin al que estableix aquesta Llei.                    
                                                             
  Tercera                                                    
    La  legislació  vigent  en  aquesta matèria s'entén com a
  supletòria d'allò que no regula la present Llei.           
                                                             
  Quarta                                                     
    Aquesta Llei entrarà en vigor l'endemà d'haver-se publica
  al Diari Oficial de la Generalitat de Catalunya.           
                                                             
    Per  tant,  ordeno que tots els ciutadans als quals sigui
  d'aplicació  aquesta  Llei cooperin al seu compliment i que
  els  Tribunals i les Autoritats als quals pertoqui la facin
  complir.                                                   
                                                             
  Barcelona, 4 de juny de 1981                               
                                                             
  Jordi Pujol                                                
  President de la Generalitat                                
  de Catalunya                                               
                                                             
  Josep M. Cullell                                           
  Conseller de Política Territorial                          
  i Obres Públiques