Accés al contingut Accés al menú de la secció
Portal Jurídic  > Cercador de normativa
 
Afegeix-lo a la meva selecció i subscriu-m'hi
Afegeix-lo a la meva selecció
PDF
Relació cronològica
Matèries relacionades
Lupa
Accedeix a la cerca
Contacte

LLEI 2/1981, de 22 d'abril, de Pressupostos de la Generalitat de Catalunya i de les seves entitats autònomes per al 1981.

Dades bàsiques
  • Rang del document Llei

  • Organisme emissor Departament de la Presidència

  • Núm. del document 002/1981

  • Data del document 22/04/1981

  • Data de publicació 29/04/1981

  • Diari oficial DOGC

  • Núm. 123

  • No Vigent
Afectacions
Correccions d'errades
29/04/1981 - 30/03/2017
TEXT PUBLICAT
Text corregit per les correccions d'errades publicades a:

 EL PRESIDENT DE LA GENERALITAT DE CATALUNYA                 
                                                             
   Sia  notori  a  tots  els  ciutadans  que  el Parlament de
 Catalunya  ha  aprovat i jo, en nom del Rei i d'acord amb el
 que  estableix  l'article  33.2  de  l'Estatut  d'Autonomia,
 promulgo la següent                                         
                                                             
 LLEI                                                        
                                                             
 Normes generals                                             
                                                             
 Article 1                                                   
   S'aproven  el  Pressupost  de  la Generalitat i els de les
 entitats  autònomes  per a l'exercici econòmic del 1981, els
 quals tenen el contingut següent:                           
    a) En l'estat de despeses relatiu  a  la  Generalitat  es
 concedeixen els crèdits necessaris per al compliment de  les
 seves obligacions per un import de 64.700.950.364  pessetes,
 de les quals 16.412.892.231 pessetes corresponen a  despeses
 d'infrastructura, 22.144.515.056 pessetes  a  despeses  dels
 serveis  transferits,  i 23.143.543.077 pessetes a serveis a
 transferir  durant  l'exercici. D'aquest darrer concepte, el
 Consell  Executiu  haurà de donar compte al Parlament de les
 corresponents afectacions en la mesura que les acordarà.    
   Els   drets   econòmics   que  s'han  de  liquidar  durant
 l'exercici, detallats en l'estat d'ingressos, sumen un total
 de 64.700.950.364 pessetes.                                 
   b) En els estats de despeses de cada una de  les  entitats
 autònomes, els crèdits concedits per a atendre el compliment
 de  llurs  obligacions  sumen un import total de 105.379.407
 pessetes.                                                   
   Els  drets  liquidables durant l'exercici per cada entitat
 autònoma es detallen en els estats d'ingressos corresponents
 per un import total de 105.379.407 pessetes.                
                                                             
 Article 2                                                   
 -1 Amb  càrrec  als  crèdits de l'estat de despeses només es
 poden contreure obligacions derivades d'adquisicions, obres,
 serveis  i  altres  prestacions  o  despeses   en   general,
 autoritzades  entre  l'1  de  gener  i  el 31 de desembre de
 1981.                                                       
 -2 S'autoritza  el  Conseller  d'Economia  i Finances perquè
 incorpori  al  pressupost  de  l'any  1981  els  crèdits que
 garanteixen  els  compromisos  de despeses contrets abans de
 l'últim  mes de l'exercici pressupostari del 1980 i que, per
 motius  justificats,  no  s'han   pogut   realitzar   durant
 l'exercici.                                                 
 -3 El  Departament  d'Economia  i Finances ha d'incorporar a
 l'estat  de  despeses  del  Pressupost  del 1981 els crèdits
 autoritzats  en  l'exercici  precedent  en  funció   de   la
 recaptació  efectiva  dels drets afectats, i en especial els
 crèdits  transferits  per  l'Estat  que   l'últim   dia   de
 l'exercici  pressupostari  no  haguessin  estat vinculats al
 compliment d'obligacions reconegudes.                       
                                                             
 Article 3                                                   
 -1 Els  crèdits  consignats  en  l'estat  de  despeses tenen
 caràcter limitatiu. En conseqüència, no  es  poden  adquirir
 compromisos amb una quantia superior a llurs imports.       
 -2 Es  consideren  ampliables  fins  a  una suma igual a les
 obligacions  que  sigui  preceptiu  de   reconèixer,   previ
 compliment  de  les  normes  legals  oportunes,  els crèdits
 inclosos en el Pressupost de la Generalitat i en el dels ens
 públics  aprovats  per  aquesta  Llei  i  que  es detallen a
 continuació:                                                
   a) Els que  es  destinaran  al  pagament  d'interessos,  a
 l'amortització de principal i a les despeses  derivades  del
 deute.                                                      
   b) Els relatius a les obligacions de classes passives,  en
 funció   del  reconeixement  d'obligacions  específiques  de
 l'exercici respectiu, segons disposicions amb rang de llei. 
   c) Els destinats a satisfer:                              
   1. Les  quotes  de la Seguretat Social per als funcionaris
 eventuals  o  contractats sotmesos a dret administratiu i el
 complement  familiar,  d'acord  amb  els preceptes en vigor,
 així  com l'aportació de la Generalitat al règim de previsió
 social dels funcionaris (MUNPAL i MUFACE) públics adscrits o
 traspassats a la Generalitat.                               
   2. Els  d'assistència  mèdica  farmacèutica  derivats dels
 funcionaris adscrits en virtut del Decret 1942/1979.        
   3. Els crèdits la quantia dels  quals  es  moduli  per  la
 recaptació obtinguda en taxes o en exaccions parafiscals que
 dotin conceptes integrats en el Pressupost.                 
   4. Els crèdits que es financiïn amb la taxa estatal  sobre
 els jocs de sort, envit o  atzar,  sobre  la  base  del  que
 disposa  el  número  7  de l'article 3 del Reial Decret-llei
 16/1977, de 25 de febrer, a raó dels rendiments que realment
 s'obliguin en l'exercici econòmic.                          
   5. Els  triennis  derivats  dels còmputs de temps realment
 prestats  a  l'Administració  pels  funcionaris  adscrits  o
 traspassats.                                                
   6. Tenen la condició d'ampliables els crèdits derivats  de
 transferències de cabals afectats a serveis traspassats  per
 l'Administració  de  l'Estat.  Cal  entendre  que   aquestes
 generaran crèdits pressupostaris, atesa llur naturalesa,  en
 el moment que entrarà en  vigor  el  corresponent  acord  de
 transferència  del  Govern de l'Estat i per les quanties que
 contindrà.                                                  
                                                             
 Article 4                                                   
   El Consell Executiu, a proposta del Departament d'Economia
 i  Finances,  pot  autoritzar  les  tranferències de crèdits
 següents:                                                   
   a) Les  que  siguin  necessàries  a  consequència  de  les
 transferències de cabals afectats a serveis traspassats  per
 l'Administració  de  l'Estat, sempre que no tinguin caràcter
 finalista i no pertanyin al Capítol I.                      
   b) Entre  els  diferents  conceptes pressupostaris dins de
 cada  capítol,  amb  les  formalitats  i  els  requisits que
 estableix la legislació vigent.                             
                                                             
 Article 5                                                   
   Els  Consellers  de  diversos Departaments i els directors
 d'entitats  autònomes  poden  redistribuir els crèdits entre
 les  diferents  partides d'un mateix concepte pressupostari,
 prèvia notificació al Conseller d'Economia i Finances, a qui
 correspon  d'aprovar-ho quan es tracta de conceptes relatius
 al personal.                                                
                                                             
 Article 6                                                   
 -1 Durant  l'exercici  econòmic  del  1981  el  total de les
 retribucions íntegres acreditades pel personal contractat en
 règim de dret administratiu i pels funcionaris  de   carrera
 adscrits en virtut del Reial Decret 1942/1979, d'1 de  juny,
 s'incrementaren en el 12% en relació amb els  de  l'exercici
 anterior immediat.                                          
 -2 Els complements retributius  dels  funcionaris  cedits  i
 dels  traspassats atorgats en virtut de la legislació vigent
 s'incrementen  en el 12%. Tanmateix, cal tenir en compte les
 remuneracions  de  les  seves Administracions d'origen, a fi
 que  la  remuneració  íntegra  total no augmenti més del dit
 12%.                                                        
 -3 Les  retribucions  íntegres  creditades  pels  Secretaris
 Generals Tècnics i pels Directors Generals experimentaran un
 increment del 12% en relació amb les del 1980.              
                                                             
 Article 7                                                   
 -1 Els  crèdits  que  es  consignen en el Pressupost, per un
 import igual  al  0,5%  de  les  retribucions  íntegres  del
 personal  al  qual  es  refereix l'apartat 1 de l'article 6,
 s'han  de  destinar  al  finançament  de  programes  per  al
 millorament de l'eficàcia i de la productivitat de la funció
 pública. Els programes  han  d'ésser  aprovats  pel  Consell
 Executiu  a  proposta  del  Departament de Governació, previ
 informe  del  Departament d'Economia i Finances, i publicats
 en el Diari Oficial de la Generalitat.                      
 -2 El  Consell  Executiu  ha  d'informar  el  Parlament  del
 contingut  d'aquests  programes,  així  com  dels  resultats
 obtinguts.                                                  
                                                             
 Article 8                                                   
 -1 Les pensions actualment reconegudes pels Decrets  del  14
 de  novembre  de  1978  no  són objecte d'actualització i es
 mantenen en la mateixa quantia que el 1980.                 
 -2 La  durada  de  la  pensió  dels   exconsellers   de   la
 Generalitat  que  han  pres  possessió  del càrrec del 29 de
 setembre de 1977 ençà és com a màxim de divuit mesos.       
   La pensió  es  deixarà  de  percebre  el  moment  que  hom
 obtindrà una altre retribució amb càrrec a fons públics.    
                                                             
 Article 9                                                   
 -1 Durant  l'exercici  de  l'any  1981  la Generalitat podrà
 avalar les operacions de crèdit que les entitats creditícies
 concedeixen a entitats, patronats o a empreses, i prestar un
 segon  aval  sobre  les  que,  avalades per les societats de
 garantia  recíproca,  siguin concertades per socis partícips
 d'aquestes fins a un import total no superior a 5000 milions
 de pessetes.                                                
 -2 També podrà avalar les operacions de crèdit que l'empresa
 pública Ferrocarrils de la Generalitat de Catalunya concerti
 per un import total no superior a 6000 milions de pessetes. 
 -3 Els  crèdits  a  avalar  tenen  com  a única finalitat de
 finançar  operacions  d'inversió. Les entitats beneficiàries
 han  d'ésser radicades a Catalunya. Cap aval individualitzat
 dels contemplats en l'apartat 1 no pot significar en cap cas
 una quantitat superior al 5% de la quantitat global.        
 -4 L'autorització  correspondrà al Govern de la Generalitat,
 a  proposta  del  Conseller   d'Economia   i   Finances,   i
 l'execució,  a  aquest  o  a  l'autoritat en la qual delegui
 expressament.                                               
 -5 El   Consell   Executiu   ha   de  donar  a  la  Comissió
 parlamentària  corresponent  informació  motivada   de   les
 operacions financeres indicades en l'apartat 2.             
                                                             
 Article 10                                                  
 -1 L'import de les operacions  de  crèdit,  qualsevulla  que
 sigui la forma com es documentin, podrà assolir, al final de
 l'exercici  del 1981, el límit previst en l'article 14 de la
 Llei Orgànica de Finançament de les Comunitats Autònomes.   
 -2 La  finalitat  de les operacions de crèdit a concertar en
 l'exercici  és  finançar inversions reals. En el supòsit que
 aquestes    inversions     no     es     trobin     cobertes
 pressupostàriament, hauran de ser autoritzades pel Parlament
 de Catalunya.                                               
 -3 S'autoritza el Govern perquè emeti deute  públic  per  un
 import de 10.000 milions de pessetes destinat a finançar les
 inversions previstes en aquesta Llei.                       
 -4 El Conseller d'Economia i Finances ha de retre comptes  a
 la Comissió d'Economia, Finances i Pressupost del  Parlament
 de Catalunya de les característiques concretes de  l'emissió
 autoritzada en l'apartat anterior.                          
 -5 Abans  del  30  d'abril de 1981 el Consell Executiu ha de
 presentar  el programa d'inversions reals que la Generalitat
 ha d'escometre amb el finançament de l'operació d'emissió de
 deute  públic  autoritzada  en  l'apartat  tercer   d'aquest
 article.                                                    
                                                             
 Article 11                                                  
   Tot  avantprojecte  de  llei  o  projecte  de   disposició
 administrativa l'aplicació dels  quals  pugui  comportar  un
 increment  de despeses en l'exercici del 1981 o de qualsevol
 any  posterior ha d'incloure una memòria econòmica en què es
 posin  de  manifest  les repercussions pressupostàries de la
 seva execució.                                              
                                                             
 Article 12                                                  
   A  partir  de  l'1  d'abril  de 1981 i amb efectes fins al
 final  d'any,  s'elevaran  els  tipus de quantia fixa de les
 taxes  i  dels  tributs  parafiscals  inherents  als serveis
 traspassats per l'Administració de l'Estat en una quantia no
 superior  a la que resultarà de l'aplicació dels coeficients
 assenyalats en la llei de Pressupostos Generals de l'Estat. 
                                                             
 Article 13                                                  
   Per  a  l'exercici  del  1981 el Govern ha de presentar el
 programes  dels  Departaments   d'Ensenyament,   Sanitat   i
 Seguretat Social i Política Territorial i Obres Públiques.  
                                                             
 DISPOSICIONS ADDICIONALS                                    
                                                             
 Primera                                                     
   Les  dotacions  pressupostàries de la secció del Parlament
 de  Catalunya es lliuraran en ferm i periòdicament a nom del
 Parlament,  a  mesura  que  aquest  ho  demanarà, i no seran
 subjectes a justificació.                                   
                                                             
 Segona                                                      
   La  Mesa  del Parlament, d'acord amb la Comissió de Govern
 Interior,  pot  acordar  transferències  de   crèdit   entre
 conceptes de la seva secció pressupostàries sense limitació,
 cosa  que,  ha  de  fer  avinent al Departament d'Economia i
 Finances.                                                   
                                                             
 Tercera                                                     
 -1 Per   tal   de  regularitzar  la  situació  del  personal
 contractat  en  règim  de  dret administratiu i del personal
 adscrit  a l'Administració de la Generalitat abans del 31 de
 desembre  de 1980, es fixen les plantilles de la Generalitat
 de  Catalunya  en  les  diferents  escales  i/o cossos en el
 nombre  de places que es troben dotades en el Pressupost del
 1981.                                                       
 -2 Durant  l'exercici  del  1981 no es tramitaran expedients
 d'ampliació  de  les  plantilles  previstes   en   l'apartat
 anterior,  ni  disposicions  o  expedients  de  creació o de
 reestructuració  d'unitats  orgàniques, si l'increment de la
 despesa  pública  derivada  d'aquestes  no  queda compensada
 mitjançant la reducció en altres  unitats  de  gestió  o  en
 crèdits corrents o ampliables.                              
                                                             
 Quarta                                                      
   El Parlament ha d'aprovar les directrius i les  prioritats
 a què haurà de  sotmetre's  el  Pla  d'Obres  i  Serveis  de
 Catalunya.                                                  
                                                             
 Cinquena                                                    
   En  el  termini  de  dos mesos a partir de l'aprovació del
 Pressupost i per a la disposició dels conceptes previstos en
 el Capítol IV, el Consell Executiu ha d'informar la Comissió
 d'Economia,  Finances  i  Pressupost  del  Parlament  de  la
 reglamentació   dels   criteris  de  distribució  dels  fons
 continguts en els conceptes esmentats.                      
                                                             
 Sisena                                                      
   Trimestralment,  i dins el trimestre següent, el Conseller
 d'Economia  i  Finances ha de retre comptes documentalment a
 la  Comissió d'Economia, Finances i Pressupost del Parlament
 del desenvolupament i de l'execució del Pressupost.         
                                                             
 Setena                                                      
   Es  convaliden  els  Decrets  de  creació  de les Entitats
 autònomes   següents:   Escola  d'Administració  Pública  de
 Catalunya  (Decret  del 14 de maig de 1979), Institut Català
 de  la  Carn  (Decret  del 10 de setembre de 1979), Institut
 Català  de la Vinya i el Vi (Decret del 8 d'abril de 1980) i
 Institut  d'Estudis  de la Salut (Decret del 25 de febrer de
 1980).                                                      
                                                             
 Vuitena                                                     
   Al pressupost de la Generalitat s'uneixen els pressupostos
 resum  dels  de  caràcter  ordinari  i   especial   de   les
 Diputacions  Provincials  de  Barcelona,  Girona,  Lleida  i
 Tarragona corresponents a l'exercici del 1980, que  són  els
 últims que han elaborat i aprovat.                          
                                                             
 Novena                                                      
   En  el  Pressupost d la Generalitat s'inclouen com a annex
 els  pressupostos d'explotació i de capital per al 1981 dels
 Ferrocarrils  de  la  Generalitat  de Catalunya, per a donar
 compliment  a  l'article  49  de  l'Estatut  d'Autonomia  de
 Catalunya.                                                  
                                                             
 Disposicions transitòries                                   
 Primera                                                     
   Durant  l'exercici de 1981 i fins que no s'haurà promulgat
 la  Llei  de  Finances Públiques de Catalunya i desenvolupat
 reglamentàriament,  l'execució  de  l'estat  de  despeses es
 regirà pel que disposen els articles 7 i 8 del 10 al  41  de
 la  Llei de Pressupost de la Generalitat per al 1980, que es
 prorroguen  i pel Decret 249/1980, del 25 de novembre, sobre
 normativa    provisional   del   règim   de   compatibilitat
 pressupostària  i rendiments de comptes, i les ordres del 24
 de  novembre  de  1980, que es desenvolupen establint normes
 provisionals de tramitació de documentació comptable i règim
 de comptabilitat pressupostària.                            
                                                             
 Segona                                                      
   Mentre  el  Parlament  de  Catalunya  no haurà legislat en
 aquesta  qüestió,  tindran plena aplicació, per a l'exercici
 del 1981, la Llei Orgànica de Finançament de les  Comunitats
 Autònomes  8/80,   del  22  de  setembre;  la  Llei  General
 Pressupostària 11/1977, del 4 de gener; el text articulat de
 la  Llei de Bases de Contractes de l'Estat, del 8 d'abril de
 1965; la Llei General Tributària, el 28 de desembre de 1963;
 el  Reglament  General  de Recaptació, de l'1 de novembre de
 1969,  i  les  seves  modificacions posteriors, així com els
 seus reglaments.                                            
                                                             
 Disposició final                                            
   Aquesta  Llei  entrarà  en  vigor  el  mateix  dia  que es
 publicarà   en   el   Diari  Oficial  de  la Generalitat  de
 Catalunya.                                                  
                                                             
   Per  tant,  ordeno  que tots els ciutadans als quals sigui
 d'aplicació  aquesta  Llei  cooperin al seu compliment i que
 els  Tribunals  i les Autoritats als quals pertoqui la facin
 complir.                                                    
                                                             
 Barcelona, 22 d'abril de 1981                               
                                                             
 Jordi Pujol                                                 
 President de la Generalitat de Catalunya                    
                                                             
 Ramon Trias i Fargas                                        
 Conseller d'Economia i Finances                             
                                                             
 (Vegeu quadres a les pàgines 368-370)